The Consideration of the Quran for Addressing the Human Soul (objective study) ..

Author

Ph.D in Islamic Studies Administration Formerly an Associate Professor at the College of Basic Education Formerly an Associate Professor at the Arab Open University, Kuwait Branch

Abstract

This study aimed to elucidate the Quran's consideration in addressing the human soul, emphasizing the importance of living with the Quran through study, contemplation, and reflection. The research balanced between psychological science and the Quranic guidance for building the human soul. The study employed a descriptive-analytical methodology, enhancing viewpoints with supporting evidence. The study plan comprised an introduction, a preface, two main sections, and a conclusion. The introduction outlined the study's significance, methodology, previous research, and the study plan. The preface section explored the meanings and intentions of the soul in the Quran, while the second section delved into its status quo and manifestation. The conclusion summarized the study results and recommendations. not lessons and reflections in each one. Allah, when addressing humans, did not specify a particular means for understanding and contemplation but encouraged exploration and discovery of suitable paths. The Quran's method of portraying the human soul addressed innate tendencies, inviting them to faith. References to the soul in the Quran served to clarify and purify it, guiding it towards ethical and practical responsibilities. The strength and clarity of Islamic law, as expressed in the Quran, led people into the fold of Allah's religion. Despite psychology's attempts to elevate humanity and present an ideal image, it could not compete with the power and clarity of the Quran.

Keywords

Main Subjects


المصادر والمراجع
القرآن الكريم.
لسان العرب: محمد بن مكرم بن علي، أبو الفضل، جمال الدين، ابن منظور الأنصاري، الرويفعي، الإفريقي، (المتوفى: 711 هـ).
الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية: أبو نصر، إسماعيل بن حماد الجوهري الفارابي، (المتوفى: 393هـ)
بصائر ذوي التمييز في لطائف الكتاب العزيز: مجد الدين، أبو طاهر، محمد ابن يعقوب الفيروزآبادي (المتوفى: 817 هـ).
كتاب التعريفات: علي بن محمد بن علي الزين الشريف الجرجاني، (المتوفى: 816 هـ).
الموسوعة الإسلامية العامة، إشراف الدكتور/ محمود حمدي زقزوق.
جامع البيان في تفسير القرآن للطبري: أبو جعفر، محمد بن جرير ابن يزيد بن كثير الطبري (224 - 310 هـ).
تفسير القرآن العظيم (ابن كثير): أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي (المتوفى: 774 هـ).
آفات النفس؛ نعيمة عبدالله البرش، إشراف الدكتور/ رياض محمود قاسم.
التحرير والتنوير، "تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد": محمد الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر بن عاشور التونسي، (المتوفى: 1393 هـ).
في ظلال القرآن، سيد قطب إبراهيم حسين الشاربي، (المتوفى: 1385هـ).
سميح عاطف الزين (1991)، علم النفس معرفة النفس الإنسانية في القرآن والسنة، بيروت: دار الكتاب اللبناني.
محمد عثمان نجاتي (2001)، مدخل إلى علم النفس الإسلامي (الطبعة الأولى)، القاهرة: دار الشروق.
أحمد جهان الفورتيه (1994)، القرآن أصل التربية وعلم النفس (الطبعة الأولى)، قبرص: دار الملتقى للطباعة والنشر.
زين حسين أحمد ياسين (2009)، ألفاظ أحوال النفس وصفاتها في القرآن الكريم، نابلس - فلسطين: جامعة النجاح الوطنية.
مصطفى محمود (1998)، علم نفس قرآني جديد، القاهرة: دار أخبار اليوم.
خليل حسن حرب الزهور (2012)، البناء النفسي في القرآن الكريم، القدس: جامعة القدس.
ترجمة المراجع العربية:
The Holy Quran.
Ahmed Jahan Al-Fourteh (1994), The Qur’an is the Origin of Education and Psychology (First Edition), Cyprus: Dar Al-Multaqa for Printing and Publishing.
alsihah taj allughat and the Sahih of Arabic: Abu Nasr, Ismail bin Hammad Al-Jawhari Al-Farabi, (deceased: 393 AH)
Book of litaerifat: Ali bin Muhammad bin Ali Al-Zain Al-Sharif Al-Jurjani, (deceased: 816 AH).
In zilal of the Qur’an, Sayyid Qutb Ibrahim Hussein Al Sharbi, (deceased: 1385 AH).
Insights of those with discernment into the subtleties of the Mighty Book: Majd al-Din, Abu Taher, Muhammad Ibn Yaqoub al-Fayrouzabadi (deceased: 817 AH).
Interpretation of the Great Qur’an (Ibn Kathir): Abu Al-Fida Ismail bin Omar bin Kathir Al-Qurashi Al-Basri, then Al-Dimashqi (deceased: 774 AH).
Jami’ al-Bayan fi Tafsir al-Qur’an by al-Tabari: Abu Jaafar, Muhammad ibn Jarir ibn Yazid ibn Katheer al-Tabari (224-310 AH).
Khalil Hassan Harb Al-Zuhur (2012), The Psychological Structure in the Holy Qur’an, Jerusalem: Al-Quds University.
Lisan al-Arab: Muhammad bin Makram bin Ali, Abu al-Fadl, Jamal al-Din, Ibn Manzur al-Ansari, al-Ruwaifi’i, al-Ifriqi, (deceased: 711 AH).
Muhammad Othman Najati (2001), Introduction to Islamic Psychology (first edition), Cairo: Dar Al-Shorouk.
Mustafa Mahmoud (1998), New Qur’anic Psychology, Cairo: Akhbar Al-Youm House.
Samih Atef Al-Zein (1991), Psychology: Knowing the Human Soul in the Qur’an and Sunnah, Beirut: Dar Al-Kitab Al-Lubani.
afat alnafs; Naima Abdullah Al-Barsh, supervised by Dr. Riyad Mahmoud Qassem.
altahrir and altanwir, “Liberating the True Meaning and Enlightening the New Mind from the Interpretation of the Glorious Book”: Muhammad al-Tahir bin Muhammad bin Muhammad al-Tahir bin Ashour al-Tunisi, (deceased: 1393 AH).
The General Islamic Encyclopedia, supervised by Dr. Mahmoud Hamdi Zaqzouq.
Zein Hussein Ahmed Yassin (2009), Words of the Conditions and Attributes of the Soul in the Holy Qur’an, Nablus - Palestine: An-Najah National University.