A comparative study on the dimensions of the conflict between the play (Oedipus the King) by Tawfiq al-Hakim, and the play (Oedipus the King) by Sophocles

Authors

1 Lecturer of the Arabic Language Department College of Science and Arts, Najran University

2 Department of Arabic Language (Literature and Criticism), College of Science and Arts, Najran University

Abstract

The first signs of the emergence of myths have begun; in the first decades; When ancient primitive man used it to answer his questions about nature and the universe around him, explain the mysterious matters in his life, satisfy the instinct to reach the truth, and the aspiration for knowledge.
The myth of Oedipus is an ancient Greek mythology. Which dates back to the earliest times, as it was spoken (the Odyssey) in the eleventh canto, and some critics believed that it was Persian in origin and origin. Opinions and studies have differed about the play (Oedipus Rex) by the poet (Sophocles), and its theme is about the inevitability of fate, the curse passed down from ancestors to children, and human knowledge. On the other hand, we see the writer Tawfiq Al-Hakim writing his play entitled (King Oedipus), selected from the play (Sophocles).
In this study, I have intended to study the two plays in a comparative study, and to show the aspects of influence and influence between them both, and the similarities and differences in the way both literature deals with events, characters, complexes and solutions, and the creativity and development that (Tawfiq al-Hakim) added to the play that is compatible with Arab culture. Through that creativity, it transformed from being a myth into a modern, realistic mental play.

Keywords

Main Subjects


  • *المراجع:

    • مصطفى عبدالله، أسطورة أوديب في المسرح المعاصر، (مصر، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1983).
    • عز الدين إسماعيل، قضايا الإنسان في الأدب المسرحي المعاصر، (بيروت، دار الفكر العربي، 1980).
    • برهان أبو عسلي، أوديب ملكًا لسوفوكليس قراءة جديدة، (مجلة جامعة دمشق، مجلد30، 2014).
    • ألارديس نيكول، المسرحية العالمية، ترجمة؛ عثمان نويه، هلا للنشر والتوزيع، 2000.
    • محمد مندور، مسرح توفيق الحكيم، مؤسسة هنداوي، المملكة المتحدة، 2017.
    • مريم بن هجيرة، وهاجر باري، تلقي أوديب في المسرح العربي الحديث (توفيق الحكيم وعلي أحمد باكثير نموذجين)، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، 2020.
    • توفيق الحكيم، الملك أوديب، (القاهرة، دار مصر للطباعة، 1949).
    • غفار محمد، استلهام قضايا الموت والحياة عند الإغريق وتوظيفها في المسرح العربي، مسرحية الملك أوديب لتوفيق الحكيم أنموذجًا، (مجلة الفنون، جامعة أبو بكر بلقايد، تلمسان، مجلد 5، عدد3، 2020.
    • جمال الدين ابن منظور، لسان العرب، بيروت، دار صادر، 1414.

     

     

    References:

    • mistafaa eabdallah, 'usturat 'uwdib fi almasrah almueasiri, (masr, alhayyat almisriat aleamat lilkitabi, 1983).
    • eaz aldiyn 'iismaeil, qadaya al'iinsan fi al'adab almasrahii almueasiri, (birut, dar alfikr alearabii, 1980).
    • barhan 'abu easali, 'uwdib mlkan lisufuklis qira'at jadidatun, (majalat jamieat dimashqa, mujaladi30, 2014).
    • 'alardis nikul, almasrahiat alealamiatu, tarjamatu; euthman nuyhi, hala lilnashr waltawziei, 2000.
    • muhamad mandur, masrah tawfiq alhakimi, muasasat hindawi, almamlakat almutahidatu, 2017.
    • mriam bin hujayrata, wahajar bari, tulqi 'uwdib fi almasrah alearabii alhadith (twfiq alhakim waeali 'ahmad bakathir namudhajin), jamieat qasidi mirbah wariqlatu, 2020.
    • tufiq alhakimi, almalik 'uwdib, (alqahirati, dar misr liltibaeati, 1949).
    • ghfar muhamad, aistilham qadaya almawt walhayaat eind al'iighriq watawzifiha fi almasrah alearabii, masrahiat almalik 'uwdib litawfiq alhakim anmwdhjan, (majalat alfununi, jamieat 'abu bakr bilqayd, tilmisan, mujalad 5, eadadu3, 2020.
    • jamal aldiyn abn manzurin, lisan alearbi, bayrut, dar sadir, 1414.