The intransitive verb is void of effect, taking into account the circumstances Some verses of the Holy Quran as a model

Author

al azhur univirsty

Abstract

The idea of ​​this research revolves around “the absence of the transitive verb from the object in consideration of the requirements of the situation of the speaker or the addressee or the context, or taking into account the place and the case in general” and the application of this to some Quranic verses, and a statement of its impact on the meaning and purpose of the speech.
The research was divided into an introduction and two parts, the first of which is the theoretical study, the second is the applied study, then the conclusion, and the proven sources and references.
I followed the descriptive analytical method. Among the most important results I reached: that we should not apply the term omission in every place, because the purpose of the speaker differs in informing the addressee, so the object may not be mentioned and then omitted, but rather the verb is devoid of the object from the beginning in consideration of the case, and in that is a response to what There were many suspicions accusing the Islamic heritage of stagnation and lack of consideration for the case. I recommended reconsidering the places in which the grammarians said to delete the object exclusively and other places, as well as the need to scrutinize the texts and indicate the extent to which they relate to the situation of both the speaker and the addressee and the context, especially the Quranic texts.

Keywords

Main Subjects


  • إحياء النحو لإبراهيم مصطفى – الطبعة الثانية (1413هـ - 1992م) القاهرة.
  • بدائع التفسير الجامع لما فسره الإمام ابن قيم الجوزية، جمعه وخرج أحاديثه/ يسـري السيد محمد، راجعه ونسق مادته/ صالح أحمد الشامي – الطبعة الأولى (1427هـ).
  • البرهان في علوم القرآن للزركشي (797هـ)، تحقيق/ محمد أبو الفضل إبراهيم – الطبعة الأولى (1376هـ - 1957م) دار إحياء الكتب العربية.
  • بناء الجملة العربية للدكتور/ محمد حماسة عبد اللطيف – دار غريب للطباعة والنشر (2003م).
  • تفسير أبي السعود المسمى (إرشاد العقل السليم إلى مزايا القرآن الكريم) لأبي السعود محمد بن محمد العمادي (982هـ) – دار إحياء التراث العربي – بيروت – لبنان.
  • التفسير البياني للقرآن الكريم، تأليف/ عائشة محمد عبد الرحمن المعروفة ببنت الشاطئ (1419هـ) – دار المعارف – الطبعة الخامسة - القاهرة.
  • تفسير الشعراوي (الخواطر) للشيخ محمد متولي الشعراوي (ت 1418هـ ) – مطابع أخبار اليوم – نشر عام 1997م.
  • تفسير الفخر الرازي (مفاتيح الغيب) للإمام فخر الدين الرازي – الطبعة الأولى (1401هـ - 1981م).
  • تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان، تأليف العلامة الشيخ/
    عبد الرحمن بن ناصر السعدي، قدم له فضيلة الشيخ/ عبد الله عبد العزيز بن عقيل، فضيلة الشيخ/ محمد بن صالح – تحقيق د/ عبد الرحمن بن مُعلا اللويحق – الطبعة الثانية (1422هـ - 2002م).
  • تقدير الحذف والإضمار في ضوء نظرية العامل النحوي للأستاذ/ ملاوي صلاح الدين – كلية الآداب والعلوم الاجتماعية والإنسانية – جامعة/ محمد خيضر – بسكرة.
  • الحذف والتقدير «رؤية في الأسلوب القرآني» لعبد الكريم خالد التميمي – مجلة آداب البصـرة – العدد (51) لسنة (2010م).
  • دلائل الإعجاز لعبد القاهر الجرجاني (ت 471 أو 474هـ)، قرأه وعلق عليه/ أبو فهر محمود محمد شاكر.
  • شرح التسهيل لابن مالك (672هـ)، تحقيق د/ عبد الرحمن السيد، د/ محمد بدوي المختون – الطبعة الأولى (1410هـ - 1990م).
  • شرح المفصل للشيخ العلامة جامع الفوائد موفق الدين يعيش بن علي بن يعيش النحوي (ت 643هـ) – إدارة الطباعة المنيرية.
  • الكتاب لسيبويه، تحقيق وشرح/ عبد السلام محمد هارون – الطبعة الثالثة (1408هـ - 1988م).
  • الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل للزمخشـري (538هـ)، تحقيق الشيخ/ عادل عبد الموجود، الشيخ/ علي محمد معوض، وشارك في التحقيق أ.د/ فتحي عبد الرحمن أحمد حجازي – الطبعة الأولى (1418هـ - 1998م).
  • المحتسب في تبيين وجوه شواذ القراءات والإيضاح عنها، تأليف/ أبي الفتح عثمان بن جني، تحقيق/ علي النجدي ناصف، د/ عبد الحليم النجار،
    د/ عبد الفتاح شلبي – القاهرة (1415هـ - 1994م).
  • معاني النحو للدكتور/ فاضل السامرائي – دار الفكر – الطبعة الأولى (1420هـ - 2000م).
  • مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، تأليف الإمام/ ابن هشام الأنصاري (761هـ)، تحقيق/ محمد محي الدين عبد الحميد – المكتبة العصرية – صيدا– بيروت (1411هـ - 1991م).
  • همع الهوامع في شرح جمع الجوامع، للإمام/ جلال الدين السيوطي (911هـ)، تحقيق وشرح د/ عبد العال سالم مكرم – مؤسسة الرسالة (1413هـ - 1992م).

 

 

References :-    'iihya' alnahw li'iibrahim mustafaa - altabeat althaania (1413h - 1992m) alqahirati.-    badayie altafsir aljamie lima fasarah al'iimam abn qiam aljawziati, jameah wakharaj 'ahadithahu/ yasri alsayid muhamada, rajieh wanasaq madatahi/ salih 'ahmad alshaami - altabeat al'uwlaa (1427h).-    alburhan fi eulum alquran lilzarkashii (797h), tahqiqu/ muhamad 'abu alfadl 'iibrahim - altabeat al'uwlaa (1376h - 1957ma) dar 'iihya' alkutub alearabiati.-    bina' aljumlat alearabiat lildukturu/ muhamad hamasat eabd allatif - dar gharib liltibaeat walnashr (2003ma).-    tafsir 'abi alsueud almusamaa ('iirshad aleaql alsalim 'iilaa mazaya alquran alkarim) li'abi alsueud muhamad bin muhamad aleimadii (982ha) - dar 'iihya' alturath alearabii - bayrut - lubnan.-    altafsir albayaniu lilquran alkarim, talifu/ eayishat muhamad eabd alrahman almaerufat bibint alshaati (1419ha) - dar almaearif - altabeat alkhamisat - alqahiratu.-    tafsir alshaerawii (alkhawatiri) lilshaykh muhamad mitwaliy alshaerawii (t 1418h ) - matabie 'akhbar alyawm - nushir eam 1997m.-    tafsir alfakhr alraazii (mafatih alghib) lil'iimam fakhr aldiyn alraazii - altabeat al'uwlaa (1401h - 1981ma).-    taysir alkarim alrahman fi tafsir kalam almanani, talif alealamat alshaykhu/ eabd alrahman bin nasir alsaedi, qadam lah fadilat alshaykh/ eabd allah eabd aleaziz bin eaqila, fadilat alshaykha/ muhamad bin salih - tahqiq du/ eabd alrahman bin muela alluwayahiqi - altabeat althaania (1422h - 2002mi).-    taqdir alhadhf wal'iidmar fi daw' nazariat aleamil alnahwii lil'ustadh/ malawi salah aldiyn - kuliyat aladab waleulum alaijtimaeiat wal'iinsaniat - jamieata/ muhamad khaydar - bisakratin.-    alhadhf waltaqdir <<ruyat fi al'uslub alqurani>> lieabd alkarim khalid altamimi - majalat adab albusarat - aleadad (51) lisana (2010mu).-    dalayil al'iiejaz lieabd alqahir aljirjanii (t 471 'aw 474hi), qara'ah waealaq ealayhi/ 'abu fahr mahmud muhamad shakir.-    sharh altashil liabn malik (672hi), tahqiq du/ eabd alrahman alsayida, du/ muhamad badawi almakhtun - altabeat al'uwlaa (1410h - 1990ma).-    sharah almufasal lilshaykh alealaamat jamie alfawayid muafaq aldiyn yaeish bin ealiin bin yaeish alnahwi (t 643hi) - 'iidarat altibaeat almuniriati.-    alkitab lisibwyhi, tahqiq washarha/ eabd alsalam muhamad harun - altabeat althaalitha (1408h - 1988ma).-    alkashaf ean haqayiq ghawamid altanzil waeuyun al'aqawil fi wujuh altaawil lilzamakhshirii (538h), tahqiq alshaykhi/ eadil eabd almawjud, alshaykhu/ eali muhamad mueawad, washarak fi altahqiq 'a.da/ fathi eabd alrahman 'ahmad hijazi - altabeat al'uwlaa (1418h - 1998ma).-    almuhtasib fi tabyin wujuh shawadhi alqira'at wal'iidah eanha, talifu/ 'abi alfath euthman bin jini, tahqiqa/ eali alnajdi nasif, da/ eabd alhalim alnijar, da/ eabd alfataah shalabi - alqahira (1415h - 1994m).-    maeani alnahw lildukturu/ fadil alsaamaraayiyi - dar alfikr - altabeat al'uwlaa (1420h - 2000ma).-    maghni allabib ean kutub al'aearibi, talif al'iimami/ abn hisham al'ansarii (761ha), tahqiqu/ muhamad muhi aldiyn eabd alhumayd - almaktabat aleasriat - sayda - bayrut (1411h - 1991ma).-    hamae alhawamie fi sharh jame aljawamiei, lil'iimami/ jalal aldiyn alsuyutii (911h), tahqiq washarh du/ eabd aleal salim makram - muasasat alrisala (1413h - 1992ma).