Reversing the grammatical conformity in gender in the Diwan (Ali Ruba Al-Yamamah) by the poet: Abdullah bin Khamis: A grammatical semantic study

Author

Teaching assistant at Princess Nourah bint Abdul Rahman University Postgraduate researcher at King Saud University - Saudi Arabia

Abstract

ABSTRACT:
The research dealt with the phenomenon of reversing the grammatical conformity in gender in the Diwan (Ali Ruba Al-Yamamah) by the poet Abdullah bin Khamis. If the effect of matching extends to directing the meaning, the significance, the correctness of the composition, and the security of confusion; The defect leads to the splendor of the system and directing the significance, or the disintegration of the structure and the corruption of the meaning. The research aims to clarify the aspects of reversal of the grammatical conformity in gender, in the poet's diwan, and to know the semantic purposes that the poet sought to achieve, following the descriptive approach in that.
The research came out with the most important results: the phenomenon of reversing the grammatical conformity in gender is present in his poetry; Where Ibn Khamis changed the grammatical matching in gender between the subject and its subject, between the verb and its subject, the case and its owner, the epithet and its participle.

Keywords

Main Subjects


المراجع :
([1]) اللحيد، مريم، البنية اللغوية في ديوان على ربى اليمامة- دراسة دلالية ترکيبة- (رسالة ماجستير، جامعة الملک سعود، کلية الآداب/ الرياض، 1438هـ - 2017م).
([1]) عطار، نجلاء عبدالغفور، العدول عن المطابقة بين أجزاء الجملة (رسالة ماجستير، جامعة أم القرى، کلية اللغة العربية/ مکة، 1415هـ-1994م).
 ([1])الرفايعة، حسين، العدول عن المطابقة في اللغة العربية (دار جرير / عمان، ط1، 1432ه-2011م).
([1]) العطية، أحمد مطر، دراسات في النحو واللغة (مکتبة الملک فهد الوطنية/ الرياض، د. ط، 1437هـ- 2016م).
([1]) الشلاحي، رائد- العنزي، يوسف، العدول عن المطابقة في الجملة العربية (دراسة نحوية تحليلية)، (دراسات، العلوم الإنسانية والاجتماعية، مجلد41، العدد2، 2014م).
([1]) انظر: الرضي، محمد بن الحسن الأستراباذي، شرح الرضي على کافية ابن الحاجب، تح: حسن الحفظي (جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية/ الرياض، ط:1، 1417ه- 1996م)، ج2، ص262، والکوفي، الشريف عمر بن إبراهيم، کتاب البيان في شرح اللمع لابن جني، تح: علاء الدين حموية (دار عمّار/ عمّان، ط:1، 11423ه-2002م)، ص103، ابن عقيل، بهاء الدين عبدالله بن عبدالرحمن، شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالک، ومعه منحة الجليل لمحمد محيي الدين عبدالحميد (المکتبة العصرية/ بيروت، د. ط، 1424هـ-2003م)، ج2، ص367، و هنداوي، عبدالحميد، التحفة البهية بشرح المقدمة الآجرومية لابن آجرم (دار الکتب العلمية/ بيروت، ط:2، 1425هـ- 2004م)، ص81، وحسن، عباس، النحو الوافي (دار المعارف/ القاهرة، ط15، د.ت)،ج1، ص457.
([1]) انظر: الرضي، شرح الرضي على کافية ابن الحاجب، ج2، ص262، وأبو حيان الأندلسي،  محمد بن يوسف، ارتشاف الضرب من لسان العرب، تح: رجب عثمان (مکتبة الخانجي/ القاهرة ، ط1، 1418هـ - 1998م)، ج1، ص1113، والبرکلي، محمد بن بير علي، شرح لب الألباب في علم الإعراب، تح: حمدي الجبالي (دار المأمون/ الأردن، ط:1، 1432هـ- 2012م)، ص136.
([1]) انظر: الکوفي، کتاب البيان في شرح اللمع، ص103.
([1]) سيبويه، أبو بشر عمر بن عثمان، الکتاب، تح: عبدالسلام هارون (مکتبة الخانجي/ القاهرة، ط3، 1408هـ-1988م)، ج3 ص241، وانظر: وابن الأنباري، محمد بن القاسم، المذکر والمؤنث، تح: محمد عضيمة، (وزارة الأوقاف- المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية- لجنة إحياء التراث/ مصر، د. ط، 1401هـ-1981م)، ج1 ص115.
([1]) الزجاجي، عبدالرحمن إسحاق، الجمل في النحو، تح: علي الحمد (مؤسسة الرسالة/ بيروت، دار الأمل/ إربد، ط: 1، 1404هـ- 1984م)، ص291، وانظر: الفارسي، أبو علي الحسن بن أحمد، التکملة، تح: حسن فرهود (جامعة الملک سعود/ الرياض، ط:1، 1401ه- 1981م)، ص86.
([1]) ابن جني، أبو الفتح عثمان، الخصائص، تح: محمد النجار (دار الکتب المصرية/ مصر، د. ط، د.ت)، ج2، ص415.
([1]) ابن جني، أبو الفتح عثمان، سر صناعة الإعراب، تح: محمد إسماعيل، وأحمد عامر (دار الکتب العلمية/ بيروت، ط:1، 1421ه- 2000م)، ج1، ص25، وانظر: ابن فارس، أبو الحسين أحمد، المذکّر والمؤنّث، تح: رمضان عبد التواب (دار الکتب/ القاهرة، ط:1، 1969م)، ص46.
([1]) انظر: ابن السراج، أبو بکر محمد بن سهل، الأصول في النحو، تح: عبدالحسين الفتلي(مؤسسة الرسالة/ بيروت، ط3، 1417هـ- 1996م)، ج3، ص435-476-477.
([1]) أبو حيان، ارتشاف الضرب من لسان العرب، ج1، ص1112-1113.
([1]) ابن خميس، عبدالله بن محمد، على ربى اليمامة-ديوانان في سفر واحد- أصداء من قلب الجزيرة (مطابع الفرزدق/ الرياض، ط2، 1403ه- 1983م)، ص561.
([1])ابن خميس، على ربى اليمامة، ص562.
([1]) انظر: ابن جني، الخصائص، ج2، ص206.
([1]) السجستاني، سهل بن محمد، المذکر والمؤنث، تح: حاتم الضامن (دار الفکر/ دمشق، دار الفکر المعاصر/ بيروت، ط:1، 1418هـ-1997م)، ص76-77، وانظر: ابن الأنباري، المذکر والمؤنث، ج1، ص120-121،وابن يعيش، موفق الدين أبو البقاء، شرح المفصل للزمخشري، تح: إميل يعقوب (محمد علي بيضون، دار الکتب العلمية/ بيروت، ط:1، 1422ه- 2001م)، ج3، ص237-238.
([1])القيسي، أبو الحسن بن عبدالله، إيضاح شواهد الإيضاح، تح: محمد الدعجاني (دار الغرب الإسلامي/ بيروت، ط:1، 1408ه-1987م)، ج1، ص222.
([1]) الزجاج، أبو إسحاق إبراهيم بن السري، معاني القرآن وإعرابه، تح: عبد الجليل عبده شلبي (عالم الکتب/ بيروت، ط:1، 1408هـ-1988م)، ج4، ص85.
([1]) النحاس، أبو جعفر أحمد بن محمد، معاني القرآن للنحاس، تح: محمد الصابوني (جامعة أم القرى/ مکة المکرمة، ط:1 ص1409ه)، ج5، ص68.( ومثل ذلک قوله تعالى: {هَٰذَا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّي}(الکهف:98)، فالخبر في هذه الآية مصدر مؤنّث (رحمة)، ومبتدؤه اسم إشارة مذکّر (هذا)، وقد أوّله بعض النحاة کسيبويه، وابن السراج على تقدير: هذا شيء رحمة على تقدير حذف موصوف، وأوّله الزمخشري على معنى هذا السدّ، أو حمله على معنى الإقدار والتمکين. انظر: سيبويه، الکتاب، ج3، ص562، ابن السراج، الأصول في النحو، ج2، ص428، الزمخشري، أبو القاسم محمود بن عمر، تفسير الکشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، تح: خليل شيحا (دار المعرفة/ بيروت، ط:1، 1430ه- 2009م)، ج16، ص630، الرفايعة، حسين، العدول عن المطابقة في اللغة العربية (دار جرير / عمان، ط1، 1432ه-2011م)، ص134.
([1]) شرح الرضي، ج1، ص290.
([1]) الخصائص، ج3، ص259، وانظر: ج3، ص189، وابن يعيش، شرح المفصل، ج2، ص237.
([1]) الزبيدي، محمد بن محمد الحسيني، تاج العروس من جواهر القاموس، تح: مجموعة من المحققين (دار الهداية/ مصر، د.ط، د.ت)، (رسل)ج29، ص72-73-74، وانظر:الجوهري، إسماعيل بن حماد، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، أحمد عطار (دار العلم للملايين/ بيروت، ط4، 1407هـ-1987م)، ج4، ص1709، وابن منظور، أبو الفضل جمال الدين بن مکرم، لسان العرب (دار صادر/ بيروت، ط:3، 1414ه)، (رسل)ج11، ص283.
([1]) أبو حيان الأندلسي، محمد بن يوسف، التذييل والتکميل في شرح کتاب التسهيل، تح: حسن هنداوي (کنوز إشبيليا/ الرياض، ط:1، 1426ه- 2005م)، ج2، ص86.
([1]) على ربى اليمامة، ص606.
([1]) انظر: ارتشاف الضرب، ج1، ص1112-1113.
([1]) انظر: الجوهري، الصحاح، (سجا) ج6، ص2372، والرازي، أبو عبدالله محمد بن بکر، مختار الصحاح، تح: يوسف الشيخ محمد (المکتبة المصرية/ بيروت_ صيدا، ط:5، 1420هـ- 1999م)، (س ج ا) ج1، ص143، وابن منظور، لسان العرب، ج14، ص372.
([1]) مختار، أحمد مختار عمر، معجم اللغة العربية المعاصرة (عالم الکتب/ القاهرة، ط:1، 1429هـ- 2008م)، (س ج و) ج2، ص1038.
([1]) يقول ابن خميس في أبيات سابقة:
وهل النبيط سواکم يا أمة *** لعب الهرا بلسانها فتحيرا
ويقول في البيتين السابقين لموضع الشاهد:
لا لا تظن کذا فنحن معاشر*** عشنا على التقليد دهرا مدهرا
عشنا عليه نروضه منذ الهجا*** حتى استقام وما استقام محبرا
([1]) على ربى اليمامة، ص453.
([1]) انظر: الخصائص، ج2، ص415، والسجستاني، المذکر والمؤنث، ص224-225، وابن عقيل، شرح ابن عقيل، ج2، ص48-49.
([1]) الرفايعة، العدول عن المطابقة في العربية، ص83.
([1]) ابن الصائغ، محمد بن حسن، اللمحة في شرح الملحة، تح: إبراهيم الصاعدي (عمادة البحث العلمي بالجامعة الإسلامية/ المدينة المنورة، ط:1، 1424ه- 2000م)، ج2، ص773-776، والعدول عن المطابقة في العربية، ص133.
([1]) ابن جني، أبو الفتح عثمان، الألفاظ المهموزة، تح: مازن المبارک (دار الفکر/ دمشق، ط:1، 1409هـ- 1988م)، ص50.
([1]) على ربى اليمامة، ص420.
([1]) يعقوب، إيميل بديع، المعجم المفصل في المذکر والمؤنث (الخزانة اللغوية، دار الکتب العلمية/ بيروت، ط:1، 1414هـ- 1994م)، ص240.
([1]) خليفة، محمد رشاد، الرسالة الرشادية فيما يجوز تذکيره وتأنيثه معًا في العربيّة (المؤلف- مکتبة مصطفى البابى الحلبى وأولاده/ مصر، ط:1، 1372هـ- 1952م)، ص34.
([1]) أبو حيان، التذييل والتکميل، ج4، ص24، البيت للطفيل الغنوي، انظر: (الغنوي، طفيل بن عوف، ديوان الطفيل الغنوي، شرح الأصمعي، تح: حسّان أوغلي (دار صادر/ بيروت، ط:1، 1997م)، ص75، وهو من شواهد: الکتاب، ج2، ص46، والفراء، أبو زکريا يحيى بن زياد، معاني القرآن للفراء، تح: أحمد النجاتي، محمد النجار، عبدالفتاح الشلبي (دار المصرية/ مصر، ط:1، 2010م)، ج1، ص127، والأنباري، أبو البرکات عبدالرحمن بن محمد، الإنصاف في مسائل الخلاف بين البصريين والکوفيين، تح: جودة مبروک، م: رمضان عبدالتواب (مکتبة الخانجي/ القاهرة، ط:1، د.ت)، ص621، وارتشاف الضرب، ج1، ص1113.
([1]) الجرجاني، عبدالقاهر عبدالرحمن، المقتصد في شرح التکملة، تح: أحمد الدويش (جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية/ الرياض، ط:1، 1428هـ- 2007م)، ج1، ص806.
([1]) على ربى اليمامة، ص420.
 ([1])على ربى اليمامة ، ص579.
([1]) انظر:  الزبيدي، تاج العروس،ج14، ص164.
([1]) على ربى اليمامة، ص43.
([1])السابق، ص50.
([1]) انظر: ص 2من البحث.
([1]) الزجاجي، الجمل في النحو، ص291، وانظر: الفارسي، التکملة، ص86.
([1]) أبو المکارم، علي، أصول التفکير النحوي، (دار الثقافة، دار القلم/ بيروت، د. ط، 1392،1393ه-1973م)، ص359-360.
([1]) المرادي، بدر الدين حسن بن قاسم، توضيح المقاصد والمسالک بشرح ألفية ابن مالک، تح: عبد الرحمن سليمان (دار الفکر العربي/ القاهرة، ط:1، 1428ه-2008م)، ج1، ص214، وانظر: والحلبي ناظر الجيش، محمد بن يوسف، شرح التسهيل المسمى (تمهيد القواعد بشرح تسهيل الفوائد)، تح: علي محمد فاخر وآخرون (دار السلام/ القاهرة، ط:1،1428ه)، ج2، ص110-112-113، والشنقيطي، محمد بن آب القلاوي، والحازمي، أحمد بن عمر، فتح رب البرية في شرح نظم الآجرومية (مکتبة الأسدي/ مکة المکرمة، ط: 1، 1431هـ- 2010م)، ج1، ص314.
([1]) الکتاب، ج2، ص39.
([1]) انظر: الزمخشري، محمود بن عمر، الأنموذج في النحو، تح: سامي المنصور (د.م.ن، ط:1، 1420هـ- 1999م)، ص23، والسهيلي، أبو القاسم عبدالرحمن بن عبدالله، نتائج الفکر في النحو، تح: عادل الموجود- علي معوّض (دار الکتب العلمية/ بيروت، ط:1، 1412هـ- 1992م)، ص131، وشرح المفصل، ج3 376، والمالقي، أحمد عبد النور، رصف المباني في شرح حروف المعاني، تح: أحمد الخراط (مجمع اللغة العربية/ دمشق، د. ط، د. ت)، ص167.
([1]) ابن الصائغ، اللمحة في شرح الملحة، ج1، ص313.
([1]) على ربى اليمامة، ص50. (وفي تأنيث الفعل مع الفاعل المذکر، فضلًا عن حمله على معنى الجماعة إشارة لدلالة الکثرة.
([1]) انظر: الأعلم الشنتمري، أبو الحجاج يوسف بن سلمان، النکت في تفسير کتاب سيبويه وتبيين الخفي من لفظه وشرح أبياته وغريبه، تح: رشيد بلحبيب (وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية/ المغرب، د.ط، 1420ه- 1999م)، ج2، ص55، وشرح المفصل، ج3، ص368.
([1]) على ربى اليمامة، ص88. (عدل ابن خميس عن المطابقة النحوية بين الحال(هاتفة) وصاحبها(جنود) في الجنس والعدد؛ حملًا لصاحب الحال على معنى الجماعة، وإشارة إلى الکثرة في العدد، فهم جماعة جنود کثيرة).
([1])السابق، ص257.
([1]) على ربى اليمامة، ص44.
([1]) انظر: ص(13) من البحث، وانظر: ابن التستري، الکاتب، المذکر والمؤنث، تح: أحمد هريدي (مکتبة الخانجي/ القاهرة، دار الرفاعي/ الرياض، ط:1، 1403هـ- 1983م)، ص53، وانظر: المکودي، عبدالرحمن بن علي، شرح المکودي على الألفية في علمي الصرف والنحو للإمام جمال الدين محمد عبدالله بن مالک الطائي، تح: إبراهيم شمس الدين (دار الکتب العلمية/ بيروت، ط:1، 1417هـ-1996م)، ص86، وابن جني، أبو الفتح عثمان، اللمع في العربيّة، تح: سميح أبو مغلي (دار مجدلاوي/ عَّمان، د. ط، 1988م)، ص34، والسليلي، محمد بن عيسى، شفاء العليل في إيضاح التسهيل، تح: الشريف البرکاتي (مکتبة الفيصلية/ مکة المکرمة، ط:1، 1406ه-1986م)، ص414.
([1]) انظر: ابن هشام، جمال الدين عبدالله بن يوسف، شرح قطر الندى وبل الصدى، تح: محمد عبدالحميد (المکتبة العصرية/ بيروت، د.ط ، 1437هـ- 2016م)، ص199-200.
([1]) الخصائص، ج2، ص415، وسر صناعة الإعراب، ج1، ص25.
([1]) شرح ابن عقيل، ج1، ص435، وانظر: المکودي، شرح المکودي على الألفية، ص86.
([1]) المبرد، أبو العباس محمد بن يزيد، المقتضب، تح: محمد عضيمة (المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية- لجنة إحياء التراث الإسلامي/ القاهرة، ط:2، 1415هـ- 1994م)، ج3، ص349.
([1]) انظر: المذکر والمؤنث لابن الأنباري، ج2، ص210، والصيمري، عبدالله بن علي، التبصرة والتذکرة، تح: فتحي أحمد (جامعة أم القرى/ مکة، دار الفکر/ دمشق، ط:1، 1402ه-1982م)، ج2، ص622، والأزهري، خالد عبدالله، شرح التصريح على التوضيح، تح: محمد باسل (دار الکتب العلمية/ بيروت، ط:1، 1421ه- 2000م)، ج1، ص406-412.
([1]) شرح المفصل لابن يعيش، ج3، ص358.
([1]) المرادي، توضيح المقاصد والمسالک، ج2، ص590، وانظر: الأزهري، شرح التصريح على التوضيح، ج1، ص408.
([1]) ابن جني، أبو الفتح عثمان، التمام في تفسير أشعار هذيل مما أغفله أبو سعيد السکري، تح: أحمد القيسي، خديجة الحديثي، أحمد مطلوب (مطبعة العاني/ بغداد، ط:1، 1381ه-1962م)، ص99.
([1]) الکتاب، ج2، ص38.
([1]) السابق.
([1]) السهيلي، نتائج الفکر في النحو، ص130-132.
([1]) شرح التصريح على التوضيح، ج1، ص409.
([1]) ابن الأنباري، المذکر والمؤنث، ج2، ص210، وانظر: الصيمري، التبصرة والتذکرة، ج2، ص622، وشرح التصريح، ج1، ص406-412.
([1]) المبرد، المقتضب، ج2، ص146.
([1]) شرح المفصل، ج3، ص358.
([1])الأخفش، أبو الحسن الأخفش الأوسط، معاني القرآن، تح: هدى قراعة (مکتبة الخانجي/ القاهرة، ط:1، 1411ه-1990م)، ج1، ص95.
([1]) انظر: ابن عصفور، علي مؤمن الإشبيلي، المقرِّب ومعه مُثُل المقرِّب، تح: عادل عبدالموجود (دار الکتب العلمية/ بيروت، ط:1، 1418هـ- 1998م)، ص556، وشرح التصريح على التوضيح، ج1، ص409.
([1]) انظر: المقتضب، ج2، ص145-146، ج3، ص349، المذکر والمؤنث لابن الأنباري، ج2، ص211، وشرح التصريح على التوضيح، ج1، ص409، وأبو الفتوح، محمد حسين، الألفاظ المذکّرة والمؤنّثة في القرآن الکريم بين المشاکلة للفظ والنظر إلى المعنى- دراسة لغوية تحليلية (مرکز البحوث، کلية الآداب، جامعة الملک سعود/ الرياض، دراسة علمية محکمة، ط:1، 1414هـ- 1994م)، ص59.
([1]) على ربى اليمامة، ص72.
([1]) أبو حيان الأندلسي،  محمد بن يوسف، البحر المحيط في التفسير، تح: عادل عبد الموجود، وعلي معوض، وآخرون (دار الکتب العلمية/بيروت، ط:1، 1413ه-1993م)، ج8، ص538.
([1]) انظر: المذکر والمؤنث لابن الأنباري، ج2، ص278.
([1]) اللمع، ص34.
([1]) معانى القرآن للأخفش، ج1، ص95.
([1]) انظر: المقتضب، ج2، ص144.
([1]) شرح المفصل، ج3، ص360، وانظر: الزجاج، معاني القرآن وإعرابه، ج1، ص358.
([1]) انظر: شرح التصريح على التوضيح، ج1، ص410.
([1]) انظر: قادري، کمال، خصائص تطابق النوع بين الفعل والفاعل في اللغة العربية: دراسة في مقتضيات النظام النحوي ومطالب الاستعمال اللغوي (مجلة العلوم الإنسانية/ جامعة محمد خيضر / الجزائر، العدد3، أکتوبر2002م)، ص11.
([1]) الصبان، محمد بن علي، حاشية الصبان على شرح الأشموني على ألفية ابن مالک ومعه شرح الشواهد للعيني، تح: طه سعد (المکتبة التوفيقية/ القاهرة ، د. ط، د. ت)، ج2، ص74. (يقول الدماميني: أکثرية أحد الاستعمالين دليل أرجحيته فينبغي أن إثبات العلامة أحسن).
([1]) على ربى اليمامة، ص88.
([1]) المذکر والمؤنث لابن الأنباري، ج1، ص498.
([1]) المذکر والمؤنث لابن الأنباري، ج1، ص362.
([1]) لسان العرب، (سما) ج14، ص397-398. (وقيل إنَّ تذکير (منفطر) على النسب؛ أي ذات انفطار: انظر: معاني القرآن وإعرابه للزجاج، ج5، ص243، والزمخشري، تفسير الکشاف، ج19، ص1142، والقيسي، إيضاح شواهد الإيضاح، ص568، وابن عطية، عبدالحق بن غالب الأندلسي، تفسير ابن عطية، المحرر الوجيز في تفسير الکتاب العزيز، تح: عبدالسلام محمد (دار الکتب العلمية/ بيروت، ط:1، 1422ه)، ج5، ص389.
([1]) ابن التستري، المذکر والمؤنث، ص55-56
([1]) الصحاح، (سما) ج6، ص2381، وانظر: المذکر والمؤنث للسجستاني، ص181، والمذکر والمؤنث لابن الأنباري، ج1، ص489، والمذکر والمؤنث للتستري، ص83.
([1]) انظر: إيضاح شواهد الإيضاح، ج2، ص568، وأبو الفتوح، الألفاظ المذکرة والمؤنثة، ص95.
([1]) انظر: النحو الوافي، ج1، ص22(الحاشية).
([1]) ابن الأثير، ضياء الدين نصر الله، المثل السائر في أدب الکاتب والشاعر، تح: أحمد الحوفي- بدوي طبانه (دار نهضة مصر / الفجالة، القاهرة، ط:2، 1358هـ- 1939م)، ج2، ص268.
([1]) التذييل والتکميل، ج12، ص134، وانظر: ج12، ص129-130، وانظر: شرح الرضي، ج1، ص888-889، وابن عصفور، المقرب، ص289، والعدول عن المطابقة في العربية، ص83.
([1]) على ربى اليمامة، ص233.
([1])السابق، ص292.
([1]) الألفاظ المذکرة والمؤنثة، ص22.
([1]) انظر: ص 13من البحث.
([1]) شرح المفصل، ج3، ص376، وانظر: الکتاب، ج2، ص39، وابن سيده، علي بن إسماعيل، المخصص لابن سيده، تح: خليل جفال (دار إحياء التراث العربي/ بيروت، ط:1، 1417هـ 1996م)، ج5، ص56. والخضري، محمد، حاشية الخضري على شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالک، تح: محمد البقاعي (دار الفکر/بيروت، ط:1، 1424ه- 2007م)،  ج1، ص328، والفوزان، عبدالله صالح، دليل السالک إلى ألفية ابن مالک (دار المسلم/الرياض، ط:1، 1999م)، ج1، ص327-238، برکات، إبراهيم، التأنيث في اللغة العربية (دار الوفاء/ القاهرة، ط:1، 1408هـ-1988م)، ص295، وانظر: ص 13من البحث.
([1]) على ربى اليمامة، ص256.
([1]) على ربى اليمامة ، ص599.
([1]) انظر: ابن فارس، المذکّر والمؤنّث، ص54.
([1])انظر:التبصرة والتذکرة، ص623-624، وتوضيح المقاصد والمسالک، ج2، ص592.
([1])  الجرجاني، عبدالقاهر عبدالرحمن، دلائل الإعجاز، تح: محمود شاکر (مکتبة الخانجي/ مصر، ومکتبة المدني/ جدة، ط: 3، 1413ه-1992م)، ص31.
([1]) أوضح المسالک، ج2، ص293، وانظر: حاشية يس، ج1، ص385، ج2، ص110.
([1]) ابن الحاجب، عثمان بن الحاجب، کتاب أمالي ابن الحاجب، تح: فخر صالح قدارة (دار عمّار/ عمّان، دار الجيل/ بيروت، د.ط، د.ت)، ص117.
([1]) انظر: ابن هشام، جمال الدين عبدالله بن يوسف، أوضح المسالک إلى ألفية ابن مالک، تح: محمد عبدالحميد (المکتبة العصرية/ صيدا، بيروت، د.ط، 1432هـ- 2011م)، ، ج2، ص293(الحاشية)،وعباس، النحو الوافي، ج1، ص 262-263، وج3، ص448 (الهامش)، والعدول عن المطابقة في العربية، ص101، عطار، نجلاء عبدالغفور، العدول عن المطابقة بين أجزاء الجملة (رسالة ماجستير، جامعة أم القرى، کلية اللغة العربية/ مکة، 1415هـ-1994م)، ص18-21-87-130-160.
([1]) انظر: العليمي، يس بن زين، حاشية يس على شرح التصريح على التوضيح (المطبعة الأزهرية/ مصر، ط: 2، 1335ه)، ج1، ص369.
([1]) ابن هشام، أوضح ابن المسالک،ج2، ص261.
([1]) على ربى اليمامة، ص340.
([1]) انظر: المذکّر والمؤنّث لابن الأنباري، ج2، ص40، والحموي، ياقوت عبدالله الرومي، معجم البلدان (دار صادر/ بيروت، ط:2، 1995م)، ج1، ص456، عکاشة، محمود، المذکّر والمؤنّث بين اللفظ والمعنى (الأکاديمية الحديثة للکتاب الجامعي/ القاهرة، ط:1، 2009م)، ص25.
([1]) المذکّر والمؤنّث لابن فارس، ص62.
([1]) انظر: ابن مالک، جمال الدين بن محمد، شرح الکافية الشافية، تح: عبدالمنعم هريدي (دار المأمون للتراث، جامعة أم القرى مرکز البحث العلمي وإحياء التراث الإسلامي/ مکة المکرمة، ط1، 1402هـ- 1982م)، ج2، ص735، وتوضيح المقاصد والمسالک، ج2، ص697، والأُشْمُوني، علي بن محمد، شرح الأشموني على ألفية ابن مالک، تح:محمد عبدالحميد (دار الکتاب العربي/ بيروت، ط: 1، 1375هـ- 1955م)، ج2، ص245، وشرح التصريح، ص580-583، والجوجري، محمد عبدالمنعم، وشرح شذور الذهب، تح: نواف الحارثي (عمادة البحث العلمي بالجامعة الإسلامية/ المدينة المنورة، ط:1، 1423هـ-2004م)،ج2، ص462.
([1]) المقتضب، ج3 ص234.
([1]) صدر القرار في الجلسة العاشرة من مؤتمر الدورة السابعة والثلاثين، وبالجلسة الثالثة والعشرين من جلسات المجلس في الدورة نفسها، وهذا نص القرار: "وترى اللجنة جواز وقوع المصدر حالًا، وجواز القياس على ما سمع منه مطلقًا؛ اتباعًا لمن رأى ذلک من العلماء القدامى". انظر: مجموعة القرارات العلمية في خمسين عامًا، ص109، وانظر: العصيمي، خالد سعود، القرارات النحوية والتصريفية لمجمع اللغة العربية بالقاهرة- جمعًا ودراسة وتقويمًا- إلى نهاية الدورة الحادية والستين عام 1415ه-1995م (دار التدميرية/ الرياض، ودار ابن حزم/ بيروت، ط:1، 1424ه)، ص162، والسامرائي، فاضل صالح، معاني النحو، (دار الفکر/ الأردن، ط:1، 1420هـ- 2000م)، ج2، ص288.
([1])انظر: اللمحة،ج1، ص356، وتوضيح المقاصد والمسالک، ج2، ص697، والأُشْمُوني، شرح الأشموني، ج2، ص245، وشرح التصريح، ص580-583، والسيوطي، عبدالرحمن جلال الدين، همع الهوامع في شرح جمع الجوامع، تح: عبد العال مکرم (دار البحوث العلمية/ الکويت، د. ط،1399هـ- 1979م)، ج4، ص14-15.
([1]) ينسب هذا الرأي لسيبويه وجمهور النحاة، انظر: الکتاب، ج1، ص370-371، وارتشاف الضرب،ج3، ص1571، وشرح ابن عقيل، ج1، ص574.
([1]) هذا الرأي منسوب للأخفش، انظر: ابن الناظم، بدر الدين محمد ابن الإمام بن مالک، شرح ابن الناظم على ألفية ابن مالک، تح: محمد باسل (دار الکتب العلمية/ بيروت، ط:1، 1420 هـ - 2000 م)،ص231، وارتشاف الضرب، ج3، ص1571، وشرح ابن عقيل، ج1، ص574.
([1]) وهذا الرأي منسوب للکوفيين، انظر: اللمحة، ج1، ص356، وشرح الأشموني، ج2، ص245، وشرح التصريح، ص580-583، والتذييل والتکميل، ج9، ص43-45.
([1]) شرح المفصل، ج2، ص237، وانظر: الخصائص، ج3، ص259،ج3، ص189، وانظر: ص10 من البحث.
([1]) السامرائي، معاني النحو، ج2، ص289.
([1]) على ربى اليمامة، ص307. (يقول في البيت السابق: أَ (أَبْهَا) خَبِّري عَمَّا أَرَاهُ*** بِنَاءً أَوْ رُوَاءً أَوْ دُرُوبَا).
([1]) الخصائص، ج2، ص207.
([1]) ارتشاف الضرب، ج1، ص1571.
([1]) انظر: الفراهيدي، الخليل بن أحمد، کتاب العين، ت: مهدي مخزومي، ابراهيم سامرائي (دار ومکتبة الهلال/ مصر، د. ط، د. ت)، (عطل)ج2، ص9، والصحاح، (عطل)ج5، ص1767، ابن فارس، أحمد بن فارس بن زکريا القزويني، مجمل اللغة، تح: زهير سلطان (مؤسسة الرسالة/ بيروت، ط: 2، 1406هـ- 1986م)، (عطل) ج1، ص674، وابن فارس، أحمد بن زکريا القزويني، معجم مقاييس اللغة، تح: عبدالسلام هارون (دار الفکر/ دمشق، د. ط، 1399هـ-1979م)، (عطل)ج4،ص351-352، ولسان العرب، (عطل)ج11ص453-455، وغيرها. (وقد يوصف به غيرها، کالقوس والإبل، وکذلک الرجل، يقال :قوس عُطُل، بضمّتين: بلا وتر، والجمع أعطال، ويُقال: عَطِلَ الرجُل من المال والأدب: أي خَلا منهما فهو (عُطْلٌ، وعُطُل) بضمة وبضمتين، مثل: عُسْر وعُسُر، ورجُل عُطُل: لا سلاح له، وجمعه أَعْطال، وهو يقع على الواحد والجمع).
([1]) على ربى اليمامة، ص547.
([1]) على ربى اليمامة، ص194.
([1]) انظر: الخصائص، ج2، ص204.
([1]) انظر: معاني النحو، ج2، ص290.
([1]) الرضي، محمد بن الحسن الأستراباذي، شرح شافية ابن الحاجب، تح: محمد الحسن، محمد الزفزاف،محمد عبدالحميد (دار الکتب العلمية/ بيروت، د.ط، 1395هـ- 1975م)، ج2، ص202، وانظر: المقتضب، ج2، ص291.
([1]) انظر: المقتضب، ج2، ص291، وشرح الرضي، ج2، ص630-631، وشرح التصريح على التوضيح، ج2، ص451،والفيومي، أحمد بن محمد، المصباح المنير في غريب الشرح الکبير، (المکتبة العلمية/بيروت، د.ط، د.ت)،والصبان، حاشية الصبان، ج1، ص63-38، ج1، ص2.
([1]) الأصول في النحو، ج2، ص412، وانظر: النحو الوافي، ج1، ص265.  
([1]) انظر: المذکر والمؤنث لابن الأنباري، ج2، ص130.
 ([1])الحريري، القاسم بن علي، درة الغواص في أوهام الخواص، تح: عرفات مطرجي (مؤسسة الکتب الثقافية/ بيروت، ط:1، 1418ه-1998م)، ص132-133، وانظر: الکتاب، ج3، ص640، وشرح المفصل،  ج3، ص374-375، وابن الأنباري، الإنصاف في مسائل الخلاف، ص615-616، وتوضيح المقاصد والمسالک، ج3، ص1354.
([1]) ابن الوراق، محمد بن عبدالله، علل النحو، تح: محمود الدرويش (مکتبة الرشد/ الرياض، ط:1، 1420 هـ - 1999م)، ج1، ص566.
([1]) ابن عصفور، علي مؤمن الإشبيلي، شرح جمل الزجاجي، تح: فواز الشعار، إميل يعقوب (محمد علي بيضون، دار الکتب العلمية/ بيروت، ط:1، 1419ه-1998م)، ج1 ص144-145.
([1]) على ربى اليمامة، ص296، نعت ابن خميس (روضة) النکرة بـ (بضَّة الأردان) مع أنه مضاف إلى معرفة، فلو لم يکن نکرة لما جاز ذلک؛ لأنَّ إضافته لفظية (غير محضة) لم تفد المضاف شيئًا غير تخفيف التنوين؛ لأنها على نية الانفصال، فدل ذلک على أنه نکرة.
([1]) ابن درستويه، عبدالله بن جعفر، تصحيح الفصيح وشرحه، تح: محمد بدوي المختون (المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية/ القاهرة، د.ط، 1419هـ - 1998م)، ص419. وقيل (معطار) على وزن (مفعال) على النسب، روضة معطار؛ أي: ذات عطر، انظر: توضيح المقاصد والمسالک، ج3، ص1468.
([1]) المذکر والمؤنث لابن الأنباري، ص96-97.
([1]) على ربى اليمامة، ص225.
([1]) انظر: عطار، العدول عن المطابقة بين أجزاء الجملة، ص328-329.
([1]) ارتشاف الضرب، ج2 ص1114.
([1]) ابن مالک، جمال الدين بن محمد، شرح تسهيل الفوائد، تح: عبدالرحمن السيد، ومحمد المختون (دار هجر/ مصر، ط:1، 1410هـ - 1990م)، ج1، ص127.
([1]) ابن مالک، شرح الکافية الشافية، ج2، ص1148.
([1]) شرح الکافية الشافية، ج3، ص1166-1167 (عدل ابن خميس في هذا البيت بين المنعوت الجمع (معاني)، ونعته (نجيبة) في العدد؛ وذلک لأن المنعوت جمع تکسير مفرده مذکر عاقل (معنى)، فيجوز في نعته أن يکون مفردًا مؤنثًا. وهذا العدول يحمل دلالة الکثرة؛ فهي معانٍ کثيرة جدًّا).
References:
 
allahaydu, marim, albinyat allughawiat fi diwan ealaa rubaa alyamamati- dirasat dalaliat tarkibati- (risalat majistir, jamieat almalik saeud, kuliyat aladab/ alrayad, 1438h - 2017m).
eatar, najla' eabdalghufur, aleudul ean almutabaqat bayn 'ajza' aljumla (risalat majistir, jamieat 'um alquraa, kuliyat allughat alearabiati/ makat, 1415h-1994ma).
alrifayeat, husayn, aleudul ean almutabaqat fi allughat alearabia (dar jrir / eaman, ta1, 1432h-2011mi).
aleatiatu, 'ahmad mutara, dirasat fi alnahw wallugha (maktabat almalik fahd alwataniati/ alrayad, da. ta, 1437hi- 2016mi).
alshalahy, rayid- aleinzi, yusif, aleudul ean almutabaqat fi aljumlat alearabia (dirasat nahwiat tahliliatun), (dirasati, aleulum al'iinsaniat walaijtimaeiati, mujalad41, aleudadu2, 2014mu).
anzuri: alradi, muhamad bin alhasan al'ustirabadhi, sharah alradii ealaa kafiat abn alhajibi, taha: hasan alhafzi (jamieat al'iimam muhamad bn sueud al'iislamiati/ alrayad, ta:1, 1417h- 1996mi), ja2, sa262, walkufi, alsharif eumar bin 'iibrahim, kitab albayan fi sharh allamae liaibn jini, tah: eala' aldiyn hamawia (dar emmar/ emman, ta:1, 11423h-2002ma), sa103, aibn eaqil, baha' aldiyn eabdallah bin eabdalrahman, sharh aibn eaqil ealaa 'alfiat aibn malk, wamaeah minhat aljalil limuhamad muhyi aldiyn eabdalhamid (almaktabat aleasriatu/ bayrut, da. ta, 1424h-2003m), ja2, sa367, w hindawi, eabdalhamid, altuhfat albahiat bisharh almuqadimat alajrumiat liaibn ajrim (dar alkutub aleilmiati/ bayrut, ta:2, 1425hi- 2004m), sa81, wahasanu, eabaas, alnahw alwafi (dar almaearifi/ alqahirati, ta15, da.t),ju1, sa457.
anzuri: alkufi, kitab albayan fi sharh allamei, sa103.
sibwyh, 'abu bashar eumar bin euthman, alkitabi, tahi: eabdalsalam harun (maktabat alkhanji/ alqahirati, ta3, 1408h-1988m), ji3 sa241, wanzur: waibn al'anbari, muhamad bin alqasma, almudhakir walmuanathi, taha: muhamad eudaymat, (wizarat al'awqafi- almajlis al'aelaa lilshuwuwn al'iislamiati- lajnat 'iihya' altarathu/ masra, da. ta, 1401h-1981m), ji1 sa115.
alzajaji, eabdalrahman 'iishaq, aljamal fi alnahuw, tah: eali alhamd (muasasat alrisalati/ bayrut, dar al'amla/ 'iirbd, ta: 1, 1404hi- 1984m), sa291, wanzur: alfarsi, 'abu eali alhasan bin 'ahmad, altakmilata, taha: hasan farhud (jamieat almalik saeud/ alrayad, ta:1, 1401h- 1981m), sa86.
aibn jini, 'abu alfath euthmani, alkhasayisi, taha: muhamad alnajaar (dar alkutub almisriati/ masra, da. ta, da.t), ja2, sa415.
'abu hayan, artishaf aldarb min lisan alearabi, ja1, sa1112-1113.
aibn khamis, eabdallah bin muhamadi, ealaa rubaa alyamamati-diwanan fi safar wahida- 'asda' min qalb aljazira (matabie alfirzdaqi/ alrayad, ta2, 1403h- 1983m), sa561.
abn khamaysa, ealaa rubaa alyamamati, sa562.
anzur: abn jini, alkhasayisa, ja2, sa206.
alsijistani, sahl bin muhamadi, almudhakir walmuanathi, taha: hatim aldaamin (dar alfikri/ dimashqa, dar alfikr almueasiri/ bayrut, ta:1, 1418h-1997mu), sa76-77, wanzur: aibn al'anbari, almudhakir walmuanathi, ja1, sa120-121, waibn yaeish, muafaq aldiyn 'abu albaqa', sharah almufasal lilzumakhshari, taha: 'iimil yaequb (muhamad eali bydun, dar alkutub aleilmiati/ bayrut, ta:1, 1422h- 2001m), ja3, sa237-238.
alqisi, 'abu alhasan bin eabdallah, 'iidah shawahid al'iidah, taha: muhamad aldaejani (dar algharb al'iislami/ bayrut, ta:1, 1408h-1987mi), ja1, sa222.
sharh alradi, ja1, sa290.
alkhasayisu, ja3, sa259, wanzur: ja3, sa189, wabn yaeish, sharh almufasali, ja2, sa237.
alzubaydi, muhamad bin muhamad alhusayni, taj alearus min jawahir alqamus, taha: majmueat min almuhaqiqin (dar alhidayati/ masr, du.ta, da.t), (rsili)ji29, sa72-73-74, wanzur: aljawhari, 'iismaeil bin hamad, alsihah taj allughat wasihah alearabiat, 'ahmad eataar (dar alealam lilmalayini/ bayrut, ta4, 1407h-1987mi), ja4, sa1709, waibn manzuri, 'abu alfadl jamal aldiyn bin makram, lisan alearab (dar sadir/ bayrut, ta:3, 1414h), (rsili)ji11, sa283.
ealaa rubaa alyamamati, sa606.
anzur: artishaf aldarba, ja1, sa1112-1113.
aunzuri: aljawhari, alsahahi, (sja) ja6, sa2372, walraazi, 'abu eabdallah muhamad bin bakr, mukhtar alsahahi, taha: yusif alshaykh muhamad (almaktabat almisriata/ bayrut_ sayda, ta:5, 1420ha- 1999m), (s j a) ja1, sa143, waibn manzurin, lisan alearabi, ja14, sa372.
mukhtaru, 'ahmad mukhtar eumra, muejam allughat alearabiat almueasira (ealam alkutub/ alqahirati, ta:1, 1429hi- 2008mi), (s j wa) ja2, sa1038.
ealaa rubaa alyamamati, sa453.
anzuri: alkhasayisa, ja2, sa415, walsajistani, almudhakir walmuanatha, sa224-225, wabn eaqila, sharh abn eaqila, ja2, sa48-49.
alrafayeat, aleudul ean almutabaqat fi alearabiat, sa83.
aibn alsaayighi, muhamad bin hasani, allamhat fi sharh almulihati, taha: 'iibrahim alsaaeidi (eimadat albahth aleilmii bialjamieat al'iislamiati/ almadinat almunawarati, ta:1, 1424h- 2000mi), ja2, sa773-776, waleudul ean almutabaqat fi alearabiat, sa133.
abn jini, 'abu alfath euthman, al'alfaz almahmuzati, taha: mazin almubarak (dar alfikri/ dimashqa, ta:1, 1409hi- 1988mu), sa50.
ealaa rubaa alyamamati, sa420.
yaequba, 'iimil bidiei, almuejam almufasal fi almudhakir walmuanath (alkhizanat allughawiata, dar alkutub aleilmiati/ bayrut, ta:1, 1414hi- 1994mu), sa240.
khalifat, muhamad rashad, alrisalat alrashadiat fima yajuz tadhkiruh watanithuh mean fi alerby (almualafi- maktabat mustafaa albabaa alhalbaa wa'awladuhu/ masr, ta:1, 1372hi- 1952m), sa34.
 aljirjani, eabdalqahir eabdalrahman, almuqtasid fi sharh altakmilati, taha: 'ahmad alduwaysh (jamieat al'iimam muhamad bin sueud al'iislamiati/ alrayad, ta:1, 1428hi- 2007mi), ja1, sa806.
ealaa rubaa alyamamati, sa420.
elaa rubaa alyamamat , sa579.
anzuri: alzubaydi, taj alearus,ji14, sa164.
ealaa rubaa alyamamati, sa43.
alsaabiqu, sa50.
anzuri: s 2min albahtha.
alzajaji, aljamal fi alnahu, sa291, wanzuri: alfarisi, altakmilata, sa86