جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201The life of Abi Ali Al-Hassan bin Ahmed bin Abdul Ghaffar Al-Farsi and his beliefsحياة أبي علي الحسن بن أحمد ابن عبد الغفار الفارسي وعقيدته671126371210.21608/bfda.2019.63712ARحصة غنيم عواد الجهنيالجهنيباحثة دکتوراه، تخصص (عقيدة ودعوة)، قسم الشريعة والدراسات الإسلامية، کلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة الملک عبد العزيز،Journal Article20191204The aim of the research is to present the life of Abu Ali Al-Hassan bin Ahmed bin Abdul Ghaffar Al-Farsi and his belief, through the following: Explanation of Abu Ali Al-Farsi’s doctrinal deviations in the issue of monotheism, especially the issue of names and attributes. With kindness, and what God must do, and the issue of guidance and misguidance, an explanation of Abu Ali al-Farsi’s deviations in creed in the issue of fate and destiny, and what it includes from attributing actions to God, and not distinguishing between will and love, Explanation of Abu Ali al-Farsi’s deviations in creed in the issue of promise and threat, a statement of the relationship between The doctrine and language of Abu Ali al-Farsi, and the study relied on the (inductive, analytical, and critical) method, by extrapolating the works of Abu Ali al-Farsi, and explaining his deviations in creed, and then discussing them in the light of the belief of the Sunnis and the group. Its objectives, importance, previous studies, and research methodology, and the research consisted of several sections. The first topic was about introducing Abu Ali Al-Farsi, and the second topic was about: his name, his upbringing and his faith, and the third topic was presented: his sheikhs, and between the second topic Follow: His disciples, and the fifth topic came about: his works.هدف البحث عرض حياة أبي علي الحسن بن أحمد بن عبد الغفار الفارسي وعقيدته، وذلک من خلال ما يلي: بيان انحرافات أبي علي الفارسي العقدية في مسألة التوحيد ، ولاسيما قضية الأسماء والصفات، بيان انحرافات أبي علي الفارسي العقدية في مسألة العدل ، وما تتضمنه من القول باللطف ، وما يجب على الله فعله ، ومسألة الهداية والإضلال، بيان انحرافات أبي علي الفارسي العقدية في مسألة القضاء والقدر ، وما تتضمنه من نسبة الأفعال لله ، وعدم التفريق بين الإرادة والمحبة، بيان انحرافات أبي علي الفارسي العقدية في مسألة الوعد والوعيد، بيان العلاقة بين العقيدة واللغة عند أبي علي الفارسي، واعتمدت الدراسة على المنهج (الاستقرائي، والتحليلي، والنقدي) ، وذلک باستقراء مؤلفات أبي علي الفارسي ، وبيان انحرافاته العقدية ، ثم مناقشتها على ضوء عقيدة أهل السنة والجماعة، وجاء البحث عبارة عن المقدمة: وتشتمل على مشکلة البحث، وأهدافه، وأهميته، والدراسات السابقة، ومنهج البحث، وتکون البحث من عدة مباحث، کان المبحث الأول عن التعريف بأبي علي الفارسي، وکان المبحث الثاني عن: اسمه ونشأته وعقيدته، وعرض المبحث الثالث: شيوخه، وبين المبحث الرابع: تلاميذه، وجاء المبحث الخامس عن : مؤلفاته.جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201Ibn Kamal Pasha and his method of interpretationابن کمال باشا ومنهجه في التفسير1151576371310.21608/bfda.2019.63713ARمحمد إبراهيم عبد الحليم محمدمحمدأستاذ التفسير وعلوم القرآن المشارک
بقسم الدراسات الإسلامية – کلية الآداب
جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل بالدمامJournal Article20191204The research is concerned with clarifying Ibn Suleiman Pasha’s approach to interpretation, by defining Ibn Kamal Pasha and his interpretation, and referring to the scientific situation in his time, and studying Ibn Kamal’s approach to his interpretation, by referring to his exposure to the reasons for revelation, occasion, language, rhetoric, poetry, prose and readings, referring to the interpretation of the aphorisms, And he was successful in the similar verses, his defense of the people of the Sunnah, and his approach to the verses of rulings. <br />As well as the statement of the scientific value of the interpretation of Ibn Kamal Pasha and his sources, and a reference to influence, influence, innovation and tradition in this interpretation. Then he mentioned the conclusion, which included a statement of the scientific value of Ibn Kamal Pasha's interpretation and the most important drawbacks of Ibn Kamal in his interpretation, then he mentioned the references and sources of research.يعنى البحث باستجلاء منهج ابن سليمان باشا في التفسير، وذلک بالتعريف بابن کمال باشا وبتفسيره، والإشارة على الحالة العلمية في عصره، ودراسة منهج ابن کمال في تفسيره, من خلال الإشارة إلى تعرضه لأسباب النزول والمناسبة واللغة والبلاغة والشعر والنثر والقراءات، رجوعه إلى التفسير بالمأثور، وموفقه من الآيات المتشابهات، ودفاعه عن أهل السنة، ومنهجه في آيات الأحکام.<br /> وکذلک بيان القيمة العلمية لتفسير ابن کمال باشا وذکر مصادره، والإشارة إلى التأثير والتأثير والتجديد والتقليد في هذا التفسير. ثم ذکر الخاتمة والتي تضمنت بيان القيمة العلمية لتفسير ابن کمال باشا وأهم المآخذ على ابن کمال في تفسيره ، ثم ذکر مراجع ومصادر البحث.جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201The provisions of divorce by modern means, a comparative jurisprudence studyأحکام الطلاق بالوسائل الحديثة دراسة فقهيه مقارنه1612166371410.21608/bfda.2019.63714ARصــفاء الســيد لـولـو الــفارالفارأستاذ مساعد بقسم الفقه المقارن
بکلية الدراسات الإسلامية والعربية بالإسکندرية - جامعة الأزهرJournal Article20191204Divorce is originally by word, but the letter or writing may replace the word in the rhythm of divorce. It is permissible to divorce by means of modern means, whether telephone or written , if the methods of proof are available and it is better in such matters to resort to a definite way in the rhythm of divorce so that it can be proved by the witnesses.الأصل فى إيقاع الطلاق أنه يقع باللفظ، ولکن يقوم مقام اللفظ فى إيقاع الطلاق الرسالة أو الکتابة، ويجوز إيقاع الطلاق عن طريق وسائل الإيصال الحديثة سواء کانت مهاتفه أو کتابة إذا توافرت طرق الإثبات، وإن کان الأفضل فى مثل هذه الأمور أخذ الاحتياط فيفضل اللجوء إلى وسيلة من الوسائل المضمونة فى إيقاع الطلاق حتى يتمکن من إثباته بالشهود. جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201The duality of work and production between the progress of the age and the perspective of Islamic law (a comparative jurisprudential study)ثنائية العمل والإنتاج بين تقدم العصر ومنظور الشريعة الإسلامية (دراسة فقهية مقارنة)2173266371710.21608/bfda.2019.63717ARعزة إسماعيل عبد الغني عليعليمدرس الفقه المقارن في کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة
والأستاذ المساعد في کلية الشريعة وأصول الدين ـــ جامعة الملک خالدJournal Article20191204All praise is to Allah; Lord of the worlds. Prayers and peace to the master of the first two and the others, our Prophet Muhammad and his family, his companions and those who guided him to the Day of Judgment. This research deals with the fact that work and increased production are among the greatest values that Islam urged and cared about. Moreover, Islam had great care to achieve and advance the process of production, investment, and productive sufficiency by mobilizing and caring for human resources without disrupting them. Although Islam called for work, it forbids unemployment. It also demanded the investment of natural resources by preserving them and rationalizing their use in beneficial ways without extravagance or waste. These will lead to ensuring the adequacy of society from the output by the need to reclaim and revive the dead land, cultivation, the prevention of detention, and the utilization of mineral resources fairly. Islam also called for the investment and development of financial resources. It demonstrated the inviolability of riba-based dealing, hoarding and disrupting funds from utilizing them for development and investment. The research aims to: study the approach of Islamic law and its directions towards work and production, Establishing Shari'ah controls through provisions to ensure that the production process is directed towards benefits, preventing damage, and raising production efficiency. It also aims at the importance of diversity of resources to achieve integration and cooperation among society and increase productive activity by working towards social and economic development. This study conducted an analytical inductive approach by presenting the doctrines of jurists in matters. Also, it mentioned the ٢٢٣ المجلد السادس من العدد الخامس والثلاثين لحولية کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية ثنائية العمل والإنتاج بين تقدم العصر ومنظور الشريعة الإسلامية(دراسة فقهية مقارنة) positions of differences and agreement, the reason for the difference, and discussions between the statements of the jurists. Then, the study presented the statement of opinion most likely supported by the guide, as well as the documentation of all the words and opinions of its original books. The research concludes many findings such as the purpose of productive work is to create benefits and to produce basic needs of the human being such as goods and services, and this is the yield or gain of work. Investing in human, natural and financial resources is also an important element in economic development and prosperity. The study recommends the need to adopt modern techniques within the production field as long as they do not conflict with the rules of Islamic law. In addition to the need for self-reliance, the Islamic approach seeks to blow up the potential as the only way to meet the needs of the nation and to keep it away from economic dependence and its dangers. Moreover, the need to pay attention to human capacities as a means of production, to urge the control and rationalization of production expenditures and to clean them up in all aspects of extravagance, waste and luxury. This leads to a reduction in costs and an increase in revenue to enable the economic unit to grow and develop.يتناول البحث في خطته بيان کون العمل وزيادة الإنتاج من أعظم القيم التي حث عليها الإسلام واهتم بها اهتمامًا کبيرًا بضرورة تحقيقها لدفع عملية الإنتاج والاستثمار وتحقيق الکفاية الإنتاجية من خلال تعبئة الموارد البشرية والاهتمام بها دون تعطيل لها.<br /> حيث دعا الإسلام إلى العمل، ونهى عن البطالة. ودعا إلى استثمار الموارد الطبيعية من خلال المحافظة عليها وترشيد استخدامها بالأساليب النافعة دون إسراف أو تبديد، لتأمين کفاية المجتمع من الناتج ومن ذلک ضرورة استصلاح الأرض الموات وإحيائها، واستزراعها، ومنع احتجازها، واستغلال الثروات المعدنية استغلالاً عادلاً.<br /> ودعا أيضًا إلى استثمار الموارد المالية وتنميتها وبيَّن حرمة التعامل بالربا واکتناز الأموال وتعطيلها عن الانتفاع بها بالتنمية والاستثمار.<br /> <strong>ويهدف البحث إلى:</strong> دراسة منهج الشريعة الإسلامية وتوجيهاتها نحو العمل والإنتاج، ووضع الضوابط الشرعية من خلال الأحکام لضمان توجيه عملية الإنتاج نحو المنافع ومنع الضرر، ورفع الکفاءة الإنتاجية.ويهدف أيضًا إلى أهمية التنوع في الموارد لتحقيق التکامل والتعاون بين المجتمع وزيادة النشاط الإنتاجي بالعمل مما يحقق التنمية الاجتماعية والاقتصادية.<br /> وقد سرت في بحثي هذا على المنهج الاستقرائي التحليلي من خلال عرض مذاهب الفقهاء في المسائل مع ذکر مواضع الاتفاق والاختلاف فيها، وذکر سبب الاختلاف، وإيراد المناقشات بين أقوال الفقهاء ثم بيان الرأي الراجح المؤيد بالدليل، إلى جانب توثيق جميع الأقوال والآراء من کتبها الأصيلة.<br /> <strong>ويخلص البحث إلى نتائج منها: </strong>کون الهدف من العمل الإنتاجي خلق المنافع وقصد إنتاج السلع والخدمات التي تشبع الحاجات الأساسية للإنسان، وهذا هو العائد أو الکسب من العمل.<br /> أيضًا يعد استثمار الموارد البشرية والطبيعية والمالية عنصرًا هامًا في تحقيق النماء والازدهار الاقتصادي.<br /> <strong>وتوصي الدراسة </strong>الى ضرورة الأخذ بأساليب التقنية الحديثة فى مجال الإنتاج مادامت لا تتعارض مع قواعد الشريعة الإسلامية، وضرورة الاعتماد على الذات، فالمنهج الإسلامي يسعى لتفجير الطاقات الکامنة باعتبارها السبيل الوحيد للوفاء باحتياجات الأمة، وإبعادها عن التبعية الاقتصادية ومخاطرها، وضرورة الاهتمام بالطاقات البشرية باعتبارها من موجبات الإنتاج، والحث على ضبط وترشيد نفقات الإنتاج وتطهيرها من کل نواحى الإسراف والتبذير والترف؛ لأن ذلک يقود إلى تخفيض الکلفة وزيادة العائد بما يمکِّن الوحدة الاقتصادية من النمو والتطوير .جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201Activating the role of zakat in reducing spinsterhood is a legitimate objective and the necessity of societal reform, a jurisprudential studyتفعيل دور الزکاة في الحد من العنوسة مقصد شرعي وضرورة إصلاح مجتمعية دراسة فقهية3293986371810.21608/bfda.2019.63718ARأمل أحمد حسنين أحمد الْخُشْتالخشتالأستاذ المشارک بقسم الفقه – کلية الشريعة وأصول الدين
جامعة الملک خالد – المملکة العربية السعودية
والأستاذ المساعد بقسم الفقه
کلية البنات الإسلامية بأسيوط- جامعة الأزهرJournal Article20191204Praise be to God, the All-Wise, the All-Knowing, who legislated for the nation with His wisdom that which fixes it and preserves it, and blessings and peace be upon the best, purest and purest of creation, and may God be pleased with his family and companions and those who follow them in goodness until the Day of Judgment and after <br />One of the duties in the field of scientific research and jurisprudence councils is to get acquainted with the pests of the age and the dilemmas of time, in an effort to combat them and seek treatment, and to purify society from its evil effects. Many young men and women, and many hopes and aspirations were shattered because of it, which led to many corruptions, and God help us. <br />And since zakat is the first social institution that seeks to achieve human goals, and it preceded what has been termed in the modern era with social security and the like, and because of its great good and great benefit, my intention was correct to shed light on these great speeches through my humble research, which I made clear. In it (activating the role of zakat to reduce spinsterhood, as a legitimate objective and the necessity of societal reform, through which I send a message to the Islamic nation that we must know the legal provisions related to zakat expenditures and the necessity of paying some of them to those who want to get married, reconsidering the sayings and opinions that prevent that, discussing them and taking into account the interests in view , hoping for a worldly life, with security and apparent chastity, and victory in the pleasure of God and salvation in the Hereafter. <br />the importance of studying: <br />1- It deals with an important and influential issue in the lives of societies. <br />2 - Explaining the role of zakat to reduce spinsterhood and the legal basis for disbursing zakat funds to it, and shedding light on the fatwas issued, past and recent. <br />3 - Optimal use of zakat funds so that they become a financing destination for those who want to get married and thus reduce the rates of spinsterhood in Islamic societies. <br />search problem: <br />The nature of the research problem is: <br />1 That many people do not realize the role of zakat on their money in deflecting the danger of spinsterhood on the youth and girls of the nation and the extent of its impact on the objectives of the noble Sharia. <br />2 The lack of interest in this bank in terms of zakat in relation to the extent of its danger from individuals and organizations. <br />3 Absence of a culture of developing future visions to reduce spinsterhood through this great pillar. <br />research aims: <br />1- Explanation of the legal basis for the payment of zakat to those who are unable to provide for marriage in the light of the textual evidence, the legal purposes and the general rules of jurisprudence. <br />2- Explanation of the fatwas issued on this issue, past and present (Egypt, Saudi Arabia and Bahrain as a model). <br />3- Future visions for activating the role of zakat to eradicate this phenomenon. <br />4- Strengthening the method of legal rooting and consolidating values. <br />Research Methodology: <br />To accomplish this research, I took the deductive analytical method, which is based on studying the existing reality for the absence of the necessity of paying zakat money to treat social problems (the problem of spinsterhood).الحمد لله الحکيم الخبير الذي شرع للأمة بحکمته ما يصلحها ويحفظها، والصلاة والسلام على خير البرية وأزکاها وأطهرها،ورضي الله عن آله وصحبه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين وبعد<br /> فإن من الواجبات في مجال البحث العلمي والمجالس الفقهية أن نتعرف على آفات العصر ومعضلات الدهر، سعيا في محاربتها والتماسا لعلاجها،وتطهيرا للمجتمع من خبيث آثارها، ومن هذه المعضلات ظاهرة العنوسة لضيق ذات اليد من الذين أعجزهم الحال والمال،ولا غرو فالعنوسة يعيش آلا مها وغصصها کثير من الشباب والشابات فتحطمت بسببها کثير من الآمال والتطلعات، فأدت إلى الکثير من المفسدات، والله المستعان .<br /> ولما کانت الزکاة المؤسسة الاجتماعية الأولى التي تتوخى تحقيق الأهداف الإنسانية، وقد سبقت ما اصطلح عليه في العصر الحديث بالضمان الاجتماعي ونحوها، ولما لها من خير عظيم ونفع عميم، فقد صح العزم مني على إلقاء الضوء على هذا الخطب الجلل من خلال بحثي المتواضع، والذي أبين فيه (تفعيل دور الزکاة للحد من العنوسة، کمقصد شرعي وضرورة إصلاح مجتمعية، أوجه من خلاله رسالة إلى الأمة الإسلامية أنه يتوجب علينا معرفة الأحکام الشرعية المتعلقة بمصارف الزکاة وضرورة دفع بعضها لراغبي النکاح، وإعادة النظر في الأقوال والآراء المانعة من ذلک، ومناقشتها ومراعاة المصالح المرعية، أملا في عيشة دنيوية، بالأمن والعفاف ظاهرة، وفوز برضا الله ونجاة في الآخرة.<br /> <strong>أهمية الدراسة: </strong><br /> 1- کونها تعالج قضية مهمة ومؤثرة في حياة المجتمعات .<br /> 2 – بيان دور الزکاة للحد من العنوسة والتأصيل الشرعي لصرف زکاة الأموال إليها وتسليط الضوء على الفتاوى الصادرة قديما وحديثا .<br /> 3 – الاستغلال الأمثل لأموال الزکاة بحيث تصبح جهة تمويلية لراغبي الزواج وبالتالي تقليل معدلات العنوسة في المجتمعات الإسلامية .<br /> <strong>مشکلة البحث: </strong><br /> <strong>تتمثل طبيعة مشکلة البحث في: </strong><br /> 1 أن کثيرا من الناس لا يدرکون دور زکاة أموالهم في دفع خطورة العنوسة على شباب وفتيات الأمة ومدى تأثير ذلک على مقاصد الشريعة الغراء.<br /> 2 ضعف الاهتمام بهذا المصرف من الزکاة بالنسبة إلى حجم خطورته من الأفراد والهيئات .<br /> 3 غياب ثقافة وضع الرؤى المستقبلية للحد من العنوسة من خلال هذا الرکن العظيم .<br /> أهداف البحث: <br /> 1- بيان التأصيل الشرعي لدفع الزکاة لغير القادرين على مؤن الزواج في ضوء الأدلة النقلية والمقاصد الشرعية وقواعد الفقه الکلية .<br /> 2- بيان الفتاوى الصادرة في هذه المسألة قديما وحديثا (مصر والسعودية والبحرين أنموذجا ) .<br /> 3- الرؤى المستقبلية لتفعيل دور الزکاة للقضاء على هذه الظاهرة .<br /> 4- تعزيز منهج التأصيل الشرعي وترسيخ القيم .<br /> <strong>منهج البحث:</strong><br /> سلکت لإنجاز هذا البحث المنهج التحليلي الاستنباطي الذي يقوم على دراسة الواقع القائم لغياب ضرورة دفع أموال الزکاة لعلاج المشاکل الاجتماعية ( مشکلة العنوسة ) .<br /> جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201The Rule of Filling the Pretexts and their Impact on the Protection of the Family: Women's Work as a Modelقاعدة سد الذرائع وأثرها في حماية الأسرة – عمل المرأة أنموذجا –4014616371910.21608/bfda.2019.63719ARعبد الملک حسين علي التاجالتاجالأستاذ المساعد بقسم أصول الفقه بجامعة الملک خالدJournal Article20191204Praise be to God, and prayers and peace be upon the Messenger of God and all his family and companions, and after: <br />This research consists of an introduction, ten sections, results and a conclusion. The first topic includes the definition of the rule of blocking excuses, its validity, and the conditions for its implementation, while the second topic includes an important issue, which is the focus of the research and its foundation, which is the liberation of what is meant by women’s work and does it include paid and unpaid work as divided by the West and its working organizations or no? Because judging a thing is a branch of its conception, and what is the Shari’a’s position on this division, as for the third and fourth sections, they included a statement of the impact of the rule of blocking excuses in controlling women’s work in order to prevent physical and psychological diseases that afflict family members, a child and a woman. As for the fifth topic, it included a statement of the effect of this The rule in protecting the family’s income and its economic and living system. The sixth chapter also included a statement of the impact of the rule in controlling women’s work to protect the family from extinction and poor procreation that endangers countries and the non-renewal of generations resulting from the lack of births resulting from women’s reluctance to carry out their original responsibilities and their preoccupation with secondary and marginal work: As for the seventh topic, it touched on the impact of blocking the pretexts in controlling women’s work to protect the family from corruption and moral collapse, while the eighth topic included a statement of the impact of this rule on controlling women’s work to protect the family from crime, while the ninth topic included a statement of the impact of this rule on controlling The work of women to protect the family from the disintegration and collapse that many countries suffer from that focused on the machine and forgot the humanity and nature of man. As for the tenth and final topic, it was a statement of the impact of The rule of opening pretexts that can be an important means for women to play a positive and influential role to close the door of adequate duty in society without prejudice and harm to the family and its cohesion. As for the conclusion and results, it was a summary of the most important findings of the research.الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين، وبعد:<br /> يتکون هذا البحث من مقدمة وعشرة مباحث ونتائج وخاتمة، يتضمن <strong>المبحث الأول</strong> التعريف بقاعدة سد الذرائع وحجيتها، وشروط إعمالها، بينما تضمن <strong>المبحث الثاني</strong> مسألة مهمة وهي محور البحث ومرتکزه، وهي تحرير المراد بعمل المرأة وهل يشمل العمل المأجور وغير المأجور کما يقسمه الغرب ومنظماته العاملة أو لا؟ لأن الحکم على الشيء فرع عن تصوره، وما موقف الشريعة من هذا التقسيم، أما <strong>المبحثان الثالث واالرابع</strong> فقد تضمنا بيان أثر قاعدة سد الذرائع في ضبط عمل المرأة منعا للأمراض الجسدية والنفسية التي تصيب أفراد الأسرة طفلا و امرأة، <strong>أما المبحث الخامس</strong> فقد تضمن بيان أثر هذه القاعدة في حماية دخل الأسرة ونظامها الاقتصادي والمعيشي، کما تضمن <strong>المبحث السادس بيان</strong> أثر القاعدة في ضبط عمل المرأة لحماية الأسرة من الانقراض وضعف الإنجاب الذي يعرض الدول للخطر وعدم تجدد الأجيال الناتج عن قلة المواليد الناتج عن انصراف المرأة عن القيام بمسؤولياتها الأصلية وانشغالها بأعمال ثانوية وهامشية هي من مهمة غيرها، أما <strong>المبحث السابع</strong> فقد تطرق لبيان أثر سد الذرائع في ضبط عمل المرأة لحماية الأسرة من الفساد والانهيار الأخلاقي، بينما تضمن <strong>المبحث الثامن</strong> بيان أثر هذه القاعدة في ضبط عمل المرأة لحماية الأسرة من الجريمة، بينما تضمن <strong>المبحث التاسع</strong> بيان أثر هذه القاعدة ضبط عمل المرأة لحماية الأسرة من التفکک والانهيار الذي تعاني منه کثير من الدول التي رکزت على الآلة ونسيت إنسانية الإنسان وفطرته، أما <strong>المبحث العاشر والأخير</strong> فقد کان بيانا لأثر قاعدة فتح الذرائع التي يمکن أن تکون وسيلة هامة لقيام المرأة بدور إيجابي ومؤثر لسد باب الواجب الکفائي في المجتمع دون الإخلال والإضرار بالأسرة وتماسکها، أما الخاتمة والنتائج فقد کانت خلاصة لأهم النتائج التي توصل إليها البحثجامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201The Common Verbal of the Fundamentalists and its Impact on the Difference of Scholars in the Jurisprudential Branchesالمشترک اللفظي عند الأصوليين وأثره في اختلاف الفقهاء في الفروع الفقهية4635026372010.21608/bfda.2019.63720ARبابکر الخضر يعقوب تبيديتبيديأستاذ مشارک في أصول الفقه - جامعة الملک خالدJournal Article20191204The origin of the language is that each of its utterances has a specific meaning. Because words are a means of understanding, so the indication of each word on its connotation must be clear, independent, and specific; In order for the understanding to take place, and for the language to perform its function in the best way, however, it was found in the language otherwise, as the word is used to denote two or more meanings, which is what is called verbal association. <br />The verbal common has attracted the attention of the fundamentalists, so they took care of searching for the verbal common word, defining its nature, and clarifying its causes; This is because it is one of the important matters in extracting meanings from texts in which there are many expressions in the language of the Arabs, which is one of the reasons for the difference in deducing legal rulings. Therefore, I thought to research the verbal suffix and its impact on the differences of scholars in the branches of jurisprudence. <br />The research was divided into a preamble and four schools of thought. As for the preface, I talked about the Arabic word, considering the meaning that was set for it. As for the first topic, it defines the common for linguists and fundamentalists. <br />As for the second topic: I dealt with the occurrence of the participation in the language, and divided it into three demands, the first requirement in which the scholars’ statements about the occurrence of the language were clarified, and their evidence, the second requirement: the discussion and the statement of the most correct statement, and the third requirement: the reasons for the occurrence of the language. <br />As for the third topic, I examined the implementation of the common in all its meanings according to the fundamentalists, and divided it into two demands, the first requirement in the sayings of scholars regarding the implementation of the common in all of my meanings, and their evidence, and the second requirement: discussion and weighting. <br />As for the fourth topic, it dealt with the effect of the common in the difference of jurists. <br />Then I prepared a conclusion in which the most important results I reached.الأصلُ في اللغة أن يختص کل لفظ من ألفاظها بمعنى معين؛ لأن الألفاظ وسيلة للتفاهم، لذا يجب أن تکون دلالة کل لفظ على مدلوله واضحة مستقلة محددة؛ لکي يتم التفاهم، وتؤدي اللغة وظيفتها على أحسن وجه، إلاّ أنه وجد في اللغة خلاف ذلک، إذ يستعمل اللفظ للدلالة على معنيين أو أکثر، وهو ما يسمى بالاشتراک اللفظي.<br /> وقد حظي المشترک اللّفظي باهتمام الأصوليين، فاعتنوا بالبحث عن اللفظ المشترک اللّفظي، وبتحديد ماهيته، وإيضاح أسـبابه؛ وذلک لأنه من الأمور المهمة في استخراج المعاني من النصوص التي تتعدد فيها العبارات في لغة العرب، والتي تعد سبباً من أسباب الاختلاف في استنباط الأحکام الشرعية. لذا رأيت أن أبحث في المشترک اللّفظي وأثره في اختلاف العلماء في الفروع الفقهية.<br /> وقد قسمت البحث إلى تمهيد وأربعة مذاهب، أما التمهيد، فقد تحدثت في عن اللفظ العربي باعتبار المعنى الذي وضع له، أما المبحث الأول في تعريف المشترک عند اللّغويين والأصوليين.<br /> وأما المبحث الثاني : فقد تطرقت فيه إلى وقوع الاشتراک في اللغة، وقسمته على ثلاثة مطالب، المطلب الأول بيّنت فيه أقوال العلماء في وقوعه اللغة، وأدلتهم، والمطلب الثاني: المناقشة وبيان القول الراجح، والمطلب الثالث: أسباب وقوع الاشتراک في اللغة .<br /> أما المبحث االثالث، فقد بحثت فيه إعمال المشترک في جميع معانيه عند الأصوليين، وقسمته إلى مطلبين، المطلب الأول في أقوال العلماء في إعمال المشترک في جميع معاتي، وأدلتهم، والمطلب الثاني: المناقشة والترجيح.<br /> أما المبحث الرابع فقد تناولت فيه أثر المشترک في اختلاف الفقهاء.<br /> ثم أعددت خاتمة فيها أهم النتائج التي توصلت إليها.جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201The Legal Protection from Damage of Cosmetic Products: Study in the Saudi Cosmetic Products Lawالحماية القانونية من أضرار المنتجات التجميلية دراسة في نظام منتجات التجميل السعودي5055436372210.21608/bfda.2019.63722ARد. عمرو محمد الماريةالماريةأستاذ القانون المدني المساعد - کلية الشريعة وأصول الدين جامعة الملک خالدJournal Article20191204In view of the development and diversity of commercial fraud means and methods and the use of modern technology in the art of deception, packaging and packaging, and in the face of the consumer’s lack of technical and legal (legal) expertise that would enable him to make a good choice, the Kingdom of Saudi Arabia has issued a new system regulating dealing in cosmetic products called the Cosmetic Products System issued by decree. Royal No. M/49 dated 06/18/1436 AH, and this system clarifies how the provisions are applied to cosmetic products, their factories and warehouses. <br />In view of the increasing spread of these products and the increasing demand for them by people, as well as the discrepancy in prices and the variation in herbal, non-herbal, medicinal and non-medical formulations, as well as the disease cases recorded as a result of the use of these products, and the emergence of a new system in the Kingdom that sets regular rules for the trade of these products, this research was to answer a major question It is the extent to which special rules can be provided to protect the system from damages arising from the use of cosmetic products in the Saudi systemإزاء تطور وسائل وأساليب الغش التجاري وتنوعها واستخدام التکنولوجيا الحديثة في فن الخداع والتعليب والتغليف، وأمام افتقاد المستهلک إلى الخبرة الفنية والنظامية(القانونية) التي تمکنه من حسن الاختيار، فقد أصدرت المملکة العربية السعودية نظام جديد ينظم التعامل في منتجات التجميل سمي بنظام منتجات التجميل الصادر بالمرسوم الملکي رقم م / ٤٩ بتاريخ ١٨ / ٦ / ١٤٣٦ هـ، ويوضح هذا النظام کيفية تطبيق الأحکام على منتجات التجميل ومصانعها ومستودعاتها.<br /> ونظرا للانتشار المتزايد لهذه المنتجات والإقبال المتزايد عليها من الناس وکذلک تفاوت الأسعار وتفاوت الترکيبات عشبية وغير عشبية وطبية وغير طبية فضلاً عن الحالات المرضية المسجلة نتيجة استخدام هذه المنتجات، وظهور نظام جديد في المملکة يضع قواعد نظامية لتجارة هذه المنتجات، فکان هذا البحث للإجابة على سؤال رئيس وهو مدى إمکانية توفر قواعد خاصة للحماية النظامية من الأضرار الناشئة عن استخدام المنتجات التجميلية في النظام السعوديجامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201Effect of Debt on Worshipتأثير الديون على العبادات5475976372310.21608/bfda.2019.63723ARعبد الرحمن بن عبــد العزيز آل فواز التميميالتميميعضو هيئة التدريس بالمعهد العالي للقضاء بالرياضJournal Article20191204Debt is all unspecified money that is fixed in the obligation, or that is likely to be proven in it, and it is an obligatory right in the money, and it must be paid immediately if the time becomes due, and the Sharia has made it an advantage and priority in the money of the taxpayer, and this priority has left a number of effects on other rights. Either by dropping these rights, or delaying and postponing them so as not to affect the performance of the debt. <br />Jurisprudential studies have proven the effect of religion on the rights of people, and this study aimed to prove the effect of religion on the worship that is obligatory for God, such as prayer, zakat, Hajj and vows. The zakat base, and this effect appeared in the deduction of the corresponding debts from the zakat base, as the study showed that the debt has an effect in determining the capacity required for the obligation of Hajj, and this effect appeared among the majority of jurists in disbursing the ability to the virtuous money without the money preoccupied with debt, and there is a dispute regarding Giving precedence to the debt of a human being over vows and other similar debts of God if they are crowded in the inheritance, but in the event that these debts are crowded with the money of the bankrupt, then the debtor is the debt of the creditors, and this ruling shows the legal priority that the debt has acquired.الدين کل مال غير معين ، ثابت في الذمة ، أو آيل للثبوت فيها ، وهو حق واجب في المال ، ويتعين أداؤه على الفور إذا حل أجله ، وقد جعل الشرع له مزية وأولوية في مال المکلف ، وقد ترکت هذه الأولوية جملة من الآثار على الحقوق الأخرى ، إما بإسقاط هذه الحقوق ، أو تأخيرها وإرجائها حتى لا تؤثر على أداء الدين.<br /> وقد أثبتت الدراسات الفقهية تأثير الدين على حقوق العباد ، واتجهت هذه الدراسة لإثبات أثر الدين على العبادات الواجبة لله ، کالصلاة والزکاة والحج والنذر ، وبينت الدراسة أن للدين أثرا ثابتا على حضور صلاة الجماعة ، وأن للدين أثرا واضحا في المنع من وجوب الزکاة ، وله تأثيره على الوعاء الزکوي ، وقد ظهر ذلک التأثير في حسم ما يقابل الديون من الوعاء الزکوي ، کما بينت الدراسة أن للدين تأثيرا في تحديد الاستطاعة المشترطة لوجوب الحج ، وقد ظهر ذلک التأثير عند جمهور الفقهاء في صرف الاستطاعة إلى المال الفاضـــــل دون المال المنشغــــل بالدين ، وهناک خلاف في تقديم دين الآدمي على النذر ونحوه من ديون الله إذا ازدحمت في الترکة ، أما في حال کون هذه الديون متزاحمة في مال المفلس فالمقدم دين الغرماء ، وهذا الحکم يبين الأولوية الشرعية التي اکتسبها الدين.جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201Descriptive Study of The Book "the Key to the Treasures of the Sunnah" for the Dutch Orientalist “Finsanak”دراسة وصفیة لکتاب "مفتاح کنوز السنة" للمستشرق الهولندی "فنسنک"6016626373710.21608/bfda.2019.63737ARمحمد حسن محمد محمد قنديلقنديلأستاذ الحديث وعلومه المساعد – کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية، جامعة الأزهرJournal Article20191204This brief study on the book: "Key کnoz Year", the Dutch Orientalist «Vensenک», one of contemporary literature, in the art of the graduation of the Hadith, was translated from English to Arabic Professor: Mohamed Fouad Abdel Baqi. <br />The book is a glossary of indexed topics and titles in fourteen books کtaba of the year and biography and Maghazi, and has a great importance in the modern students of the Prophet's private and other workers forensic science general; As it represents a new method in modern indexing, which the Dutch orientalist had not preceded: We forget you - as far as I know -. <br />It is certain that this book represented - in its time - a qualitative leap in the field of cataloging prophetic hadiths. <br />Graduation by using this book depends on understanding the meaning of the hadith and defining its subject. To make it easy to access it in its original sources, after reviewing this index, and deciphering its symbols. <br />The researcher should be familiar with the book’s methodology, the way it is arranged, and how to research it; So that he can reach his goal easily and conveniently.هَذِهِ دِرَاْسَةٌ مُوْجَزَةٌ حَوْلَ کِتَاْبِ: "مِفْتَاْحُ کُنُوْزِ السُّنَّةِ"، لِلْمُسْتَشْرِقِ الْهُوْلَنْدِيٍّ «فِنْسِنْک»، وَهُوَ أَحَدُ المُؤَلَّفَاْتِ الْمُعَاْصِرَةِ، فِيْ فَنِّ تَخْرِيْجِ الْحَدِيْثِ النَّبَوِيِّ الشَّرِيْفِ، وَقَدْ تَرْجَمَهُ مِن الإنجليزيةِ إلى العربيةِ الأستاذ: محمد فؤاد عبد الباقي.<br />وَالکتابُ مُعْجَمٌ مُفَهَرْسٌ للموضوعاتِ والعناوينِ الموجودةِ في أربعةَ عَشَرَ کتابًا من کُتُبِ السُّنَّةِ والسيرةِ والمغازي، وَلَهُ أَهَمِّيَّةٌ کُبْرَى لَدَى طُلَّاْبِ الْحَدِيْثِ النَّبَوِيِّ الشَّرِيْفِ خَاْصَّةً، وَسَاْئِرِ الْمُشْتَغِلِيْنِ بِالْعِلْمِ الشَّرْعِيِّ عَاْمَّةً؛ إِذْ إِنَّهُ يُمَثِّلُ طريقةً جديدةً في الفَهْرَسَةِ الحديثِيَّةِ، لم يُسْبَقْ إليها المستشرقُ الهولنديُّ: فِنْسِنْک – فيما أَعْلَمُ –.<br />وَمِن الْمُؤَکَّدِ أَنَّ هذا الکتابَ کانَ يُمَثِّلُ – في عَصْرِهِ – نَقْلَةً نَوْعِيَّةً في مجالِ فَهْرَسَةِ الأحاديثِ النَّبَوِيَّةِ.<br />وَيَعْتَمِدُ التخريجُ باستخدامِ هذا الکتابِ على فَهْمِ مَعْنَى الحديثِ، وتحديدِ موضوعِه؛ لِيَسْهُلَ الوصولُ إليه في مصادرِه الأصْلِيَّةِ، بعد مراجعةِ هذا الْفِهْرِسِ، وَحَلِّ رُمُوزِهِ.<br />وينبغِي أن يکونَ الباحِثَ على درايةٍ بِمَنْهَجِ الکِتَّابِ، وطَرِيْقَةِ ترتيبِه، وکيفيةِ البحثِ فيهِ؛ حتَّى يَصِلَ إِلَى مُرَادِهِ بسهولَةٍ وَيُسْرٍ.جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201The Faces of Miracles in the Prophet's Year of Purgatoryوجوه الإعجاز في السنة النبوية المطهرة6637346374610.21608/bfda.2019.63746ARأيمن محمود مهدي محمدمحمدأستاذ الحديث وعلومه بکلية الآداب
جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل - بالدمامJournal Article20191204The miracles in the Noble Qur’an and the purified Sunnah of the Prophet are many that cannot be counted, and they are renewed with the renewal of time. <br /> What is meant by miraculousness: It is that knowledge that modern science proves to us after centuries of the news of our Noble Messenger, peace be upon him, and in it is evidence of the sincerity of the prophethood of Muhammad, peace be upon him. <br />There are many examples of Quranic verses and prophetic hadiths that show the power of God Almighty and His great work in the universe, and these verses and scientific facts would not have been discovered had it not been for the tremendous scientific progress in the field of technology, which proves beyond any doubt the miraculousness of the Noble Qur’an and the purified Sunnah. <br />In this research, I mentioned some aspects of the miraculousness in the Qur’an and the Sunnah, and the miracles in them are many. <br />This research included: an introduction, six chapters, and a conclusion as follows: <br />Chapter One: Explanation of the meaning of the Sunnah and that it is a revelation from God Almighty. <br />Chapter Two: The graphic miracles of the Prophetic Sunnah. <br />Chapter Three: Legislative Miracles in the Prophetic Sunnah. <br />Chapter Four: Medical Miracles in the Prophetic Sunnah. <br />Chapter Five: Scientific Miracles in the Prophetic Sunnah. <br />Chapter Six: The Unseen Miracle in the Prophetic Sunnah. <br />Then I mentioned: the conclusion, and the results of the research. <br />Then I concluded the research by mentioning the sources and references, and the general index of the book.أوجه الإعجاز في القرآن الکريم، والسنة النبوية المطهرة کثيرة لا يمکن حصرها، وهي متجدِّدةٌ مع تجدُّد الزمان.<br /> والمقصود بالإعجاز: هو ذلک العلم الذي يثبته لنا العلم الحديث بعد قرونٍ من إخبار رسولنا الکريم ﷺ، وفيه دلالة على صدق نبوة محمد ﷺ.<br /> وهناک نماذج کثيرة من الآيات القرآنية والأحاديث النبوية التي تبين قدرة الله عز وجل وعظيم صنعه في الکون، وما کانت هذه الآيات والحقائق العلمية لتکتشف لولا التقدم العلمي الهائل في مجال التکنولوجيا، مما يثبت بما لا يدع مجالًا للشک إعجاز القرآن الکريم، والسنة المطهرة.<br /> ذکرت في هذا البحث بعض أوجه الإعجاز في القرآن والسنة، وأوجه الإعجاز فيهما کثيرة، ومعين الإعجاز في الکتاب والسنة باقٍ لا ينضب، ودائمٌ يتجدَّد.<br /> وقد اشتمل هذا البحث على: مقدمة، وستة فصول، وخاتمة على النحو التالي:<br /> الفصل الأول: بيان معنى السنة وأنها وحيٌ من الله تعالى.<br /> الفصل الثاني: الإعجاز البياني في السنة النبوية.<br /> الفصل الثالث: الإعجاز التشريعي في السنة النبوية.<br /> الفصل الرابع: الإعجاز الطبي في السنة النبوية. <br /> الفصل الخامس: الإعجاز العلمي في السنة النبوية. <br /> الفصل السادس: الإعجاز الغيبي في السنة النبوية.<br /> ثم ذکرت: الخاتمة، ونتائج البحث. <br /> ثم ختمتُ البحث بذکر المصادر والمراجع، والفهرس العام للکتاب. جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201National Responsibility Towards the Homeland: An Objective Study in Light of The Sunnah of Prophetالمسؤولية الوطنية نحو الوطن دراسة موضوعية في ضوء السُّنة النبوية7358136375510.21608/bfda.2019.63755ARشهاب الدين محمد أبو زهوأبوزهوالأستاذ المشارک بقسم السُّنة وعلومها
کلية الشريعة وأصول الدين - جامعة الملک خالد – السعودية
الأستاذ المساعد بقسم الحديث وعلومه
کلية أصول الدين والدعوة بطنطا - جامعة الأزهر – مصرJournal Article20191204It is no secret to the follower of our reality today that many malicious ideas have spread that afflict the security and stability of the homeland, and that this constantly needs deep specialized studies that keep pace with the needs of society, and meet its demands in establishing its members with all their categories - especially the youth - on straight thought and sincere patriotism without exaggeration Neither negligence nor deviation nor anomalies nor warp. The Prophet’s Sunnah was concerned with great care for the homelands and their citizens, and was concerned with clarifying their rights and duties towards them, in order to ensure the security and safety of the homelands, and to protect them from internal and external evils and dangers. The pure Sunnah has been filled with many hadiths of the Prophet that show a great interest in taking care of the homelands and the rights of citizenship and building them on sound foundations, and protecting them from the factors of deviation and suspicions that afflict the safety, security and stability of the Muslim community, especially when ideological and intellectual crises occur and confronting misleading ideas. The most prominent aspects of this national responsibility, the statement of its origins, and its support in the Qur’anic verses and the Prophet’s hadiths; To be a safe fortress for our youth from the deviant ideas that are working by all means to assassinate their religion, assassinate their patriotism, and recruit them to achieve the malicious goals of the enemies and the people of whims. <br />And the most prominent question that the research wanted to answer was: What are the matters that you and the Prophetic Sunnah have guided to bring nations and citizens to a high degree of awareness and responsibility? <br />One of the most prominent results of the research: that the Prophetic Sunnah strongly indicated the importance of homelands in the hearts of its people, and that there is no conflict between love of the homeland and belonging to the Islamic nation, and that the right of the homeland over its people is to participate in its planning and development, and to preserve public money from loss, and to strive for its investment, and the active and positive contribution to everything that serves the nation and its advancement, and that the Prophet’s Sunnah has been concerned with addressing every matter that would result in a breach of the security and safety of the nation.لا يخفى على المتابع لواقعنا اليوم انشار کثير من الأفکار الخبيثة التي تعصف بأمن الوطن واستقراره، وأن هذا يحتاج بصفة مستمرة إلى الدراسات المتخصصة العميقة التي تواکب حاجة المجتمع، وتلبي مطالبه في تأسيس أفراده بفئاتهم جميعًا - خاصة الشباب - على الفکر المستقيم والوطنية الصادقة من غير إفراط ولا تفريط ولا انحراف ولاشذوذ ولا اعوجاج. وقد عُنِيَتْ السُّنةُ النبوية عناية فائقةً بالأوطان ومواطنيها، واهتمت ببيان حقوقها والواجبات نحوها، وذلک حرصًا منها على أمن الأوطان وسلامتها، وحمايتها من الشرور والأخطار الداخلية والخارجية. وقد حفلت السُّنة المطهَّرَة بالکثير من الأحاديث النبوية التي تظهر اهتمامًا بالغًا برعاية الأوطان وحقوق المواطنة وبنائها على أسس قويمة، وحمايتها من عوامل الانحراف والشبهات التي تعصف بسلامة المجتمع المسلم وأمنه واستقراره، خاصة عند وقوع الأزمات العَقدية والفکرية ومواجهة الأفکار المضلِّلة، وقد جاء هذا البحث ليکشف عن أبرز جوانب هذه المسؤولية الوطنية، وبيان أصولها، وتأييدها بالآيات القرآنية والأحاديث النبوية؛ ليکون حصنًا آمنًا لشبابنا من الأفکار المنحرفة التي باتت تعمل بجميع الوسائل على اجتيال دينهم، واغتيال وطنيتهم، وتجنيدهم في تحقيق الأهداف الخبيثة للأعداء وأهل الأهواء.<br /> وکان السؤال الأبرز الذي يريد البحث الإجابة عنه: ما هي الأمور التي أرشدت إليها والسُّنة النبوية للوصول بالأوطان والمواطنين إلى درجة عالية من الوعي والمسؤولية؟<br /> وکان من أبرز نتائج البحث: أن السُّنة النبوية دلت بقوة على أهمية الأوطان في نفوس أهلها، وأنه لا تعارض بين حب الوطن والانتماء إلى الأمة الإسلامية، وأن من حق الوطن على أهله: المشارکة في تخطيطه وتطويره، والحفاظ على المال العام من الضياع، والسعي في استثماره، والإسهام الفاعل والإيجابي في کل ما من شأنه خدمة الوطن ورفعته، وأن السُّنة النبوية قد اهتمت بالتصدّي لکل أمر يترتب عليه الإخلال بأمن وسلامة الوطن.جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201The Role of Teacher in Developing Moderation Values among Students A field study in the city of Al-Baha as a modelدور المعلم في تنمية قيم الوسطية لدى الطالب دراسة ميدانية مدينة الباحة إنموذجا8178586376310.21608/bfda.2019.63763ARمحمد بن عبيد الله بن ناصر الثبيتيالثبيتيأستاذ الدعوة والثقافة الإسلامية المساعد -وزارة التعليم - المملکة العربية السعوديةJournal Article20191204 <br /> <br />This is included in an introduction, a chapter and a conclusion, as follows: <br />The first topic: the responsibility of the teacher in developing the values of moderation among the students. <br />The second topic: the stages of developing the values of moderation among the student. <br />The third topic: the role of the teacher in developing the values of moderation among the students from the point of view of the students of King Abdullah High School in the Al-Baha region. <br />The first requirement: the methodological procedures of the study. <br /> The second requirement: the results of the study, their interpretation and discussion. <br />Conclusion. It includes: a summary of the study, and the most important recommendations. <br /> And then the most important results of the study, and the most important recommendations according to the following. <br />The most important results: <br /> <br />Educational institutions are of great importance in achieving the desired goals that the wise leadership in the Kingdom of Saudi Arabia aspires to. <br />The teacher has a prominent role in promoting the values of moderation, achieving intellectual and behavioral balance for young people, and immunizing them against intellectual and behavioral deviations. <br />The results showed that the expressions that express the role of the teacher in developing the values of moderation among the students from the point of view of King Abdullah High School students, their averages ranged between (2.63 - 1.10) according to the triple scale scale that was identified. Where the general average of all phrases was (1,82) and standard deviation (1,939), and according to the criterion, the role of the teacher in developing the values of moderation among students from the point of view of King Abdullah High School students in Al-Baha region was moderately. <br /> <br />Most important recommendations: <br />In light of the results of the study, a number of recommendations were made, the most important of which are: <br /> <br />The teacher must play his role in immunizing and guiding young people, and not give in to the obstacles that limit his role in raising students. <br />That the teacher is keen to collect and refute semi-groups, ideological currents and Western cultures against the values of moderation. <br />Emphasizing on teachers the importance of developing the values of mediation and moderation through extra-curricular curricula. <br />Inclusion of Islamic values that encourage moderation and moderation in the legal courses. <br /> وذلک في تمهيد ومبحث وخاتمة، وفق الآتي :<br /> المبحث الأول: مسؤولية المعلم في تنمية قيم الوسطية لدى الطالب .<br /> المبحث الثاني : مراحل تنمية قيم الوسطية لدى الطالب.<br /> المبحث الثالث: دور المعلم في تنمية قيم الوسطية لدى الطالب من وجهة نظر طلاب ثانوية الملک عبدالله بمنطقة الباحة.<br /> المطلب الأول: الإجراءات المنهجية للدراسة.<br /> المطلب الثاني: نتائج الدراســــة وتفسيرها ومناقشتها.<br /> الخاتمة. وتشمل : ملخص الدراسة، وأهم التوصيات .<br /> ومن بعد ذلک أهم نتائج الدراسة، وأهم التوصيات وفق ما يلي.<br /> <strong>أهم النتائج : </strong><br /> <br /> أن للمؤسسات التعليمية أهمية کبرى في تحقيق الأهداف المنشودة التي تتطلع لها القيادة الرشيدة في المملکة العربية السعودية.<br /> أن للمعلم دوراً بارزاً في تعزيز قيم الوسطية وتحقيق التوازن الفکري, والسلوکي للشباب ، وتحصينهم ضد الانحرافات الفکرية والسلوکية .<br /> أظهرت النتائج أن العبارات التي تعبر عن دور المعلم في تنمية قيم الوسطية لدى الطالب من وجهة نظر طلاب ثانوية الملک عبدالله تراوحت متوسطاتها بين (2,63 – 1,10) وفق مقياس التدرج الثلاثي الذي تم تحديده. حيث بلغ المتوسط العام لجميع العبارات (1,82) وانحراف معياري (1,939)، ووفقاً للمحک فإن دور المعلم في تنمية قيم الوسطية لدى الطالب من وجهة نظر طلاب ثانوية الملک عبدالله بمنطقة الباحة کان بدرجة متوسطة . <br /> <br /> <strong>أهم التوصيات: </strong><br /> في ضوء النتائج التي أسفرت عنها الدراسة تم إيراد عدد من التوصيات ، من أبرزها :<br /> <br /> يجب على المعلم القيام بدوره في تحصين وتوجيه الشباب ، وأن لا يستسلم للمعوقات التي تحد من دوره في تنشئة الطلاب .<br /> أن يحرص المعلم على جمع وتفنيد شبه الجماعات والتيارات الفکرية والثقافات الغربية ضد قيم الوسطية.<br /> التأکيد على المعلمين بأهمية تنمية قيم التوسط والاعتدال من خلال المناهج اللاصفية.<br /> إدراج القيم الإسلامية التي تحث على الوسطية والاعتدال في المقررات الشرعية .<br /> <br /> جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201Syntactic Composition in the Media Text and its Impact on the Arabic Language, National Identity and Cultural Issuesالتشکيل النّحْوِيّ في النّص الإعلامي وأثره في اللُّغة العربية والهوية الوطنية والقضايا الثقافية8618956376510.21608/bfda.2019.63765ARسمية عکاشة حمزة المتوليالمتوليقسم اللُّغة العربيّة - کلية العلوم والآداب بمحايل عسير- جامعة الملک خالدJournal Article20191204The aim of this research is to clarify the role of grammatical formation in the media text with an indication of the impact of the media language on the Arabic language, national identity and cultural issues. Its narration is to show the impact of grammatical formation on the media text, and not to underestimate the media men in all of its multiple means, but to elevate their language because of its great impact in elevating the language of the recipients at different ages and cultures. <br /> The study reached several results, the most important of which are: <br /> <br />The grammatical formation is the most important elements of the linguistic formation, which is the basis for understanding the language of the media text. <br /> Grammatical rules help to understand the text and understand its meaning because of the important role of expression in recognizing and revealing meanings. <br />The Arabic language keeps pace with its characteristics in every age, and is capable of renewal, development and expression for those who preserve it and research its potential.الهدف من هذا البحث بيان دور التشکيل النّحْوِيّ في النّص الإعلامي مع بيان أثر لغة الإعلام في اللُّغة العربية والهوية الوطنية والقضايا الثقافية، واتبعتُ في بحثي المنهج الوصفي، وبيّنتُ معنى النّص الإعلامي وخصائصه، وذکرتُ بعض الأخطاء النّحْوِيّة التي تؤدي إلى الخطأ في فهم المعنى، وکان الغرض من سردها بيان أثر التشکيل النّحْوِيّ في النّص الإعلامي، وليس التقليل من شأن رجال الإعلام في جميع وسائله المتعددة، وإنّما الارتقاء بلغتهم لما لها من أثر کبير في الارتقاء بلغة المتلقيين على مختلف أعمارهم وثقافاتهم.<br /> <strong><span style="text-decoration: underline;"> وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها:</span></strong><br /> <br /> يُعدُّ التشکيلُ النّحْوِيّ أهم عناصر التشکيل اللُّغوي الذي يُعتبر الرکيزة الأساس لفهم لغة النّص الإعلامي.<br /> القواعد النّحْوِيّة تساعد على فهم النّص وإدراک معناه لما للإعراب مِن دور مهم في التّعرف على المعاني والکشف عنها.<br /> اللُّغة العربية تواکب بصفاتها کلّ عصر، وقادرة على التجديد والتطوير والتعبير لمن يحافظ عليها ويبحث في مکنونها.جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201tawabie almanadaaتوابع المنادى8979346376710.21608/bfda.2019.63767ARمحمد بن إبراهيم الثاقبالثاقبأستاذ مساعد بقسم اللغة العربية
کلية الآداب – جامعة الملک سعودJournal Article20191204The subject of the continuities of the herald is one of the grammatical topics whose provisions are diffuse due to the diversity of the herald’s types, and this diversity has its impact on the follower, which is an adjective, a conjunction, a substitute, or an affirmation, and this diversity results in a difference in judgment, and this research is concerned with revealing this diversity and monitoring the difference and provisions .إن موضوع توابع المنادى من الموضوعات النحوية التي تتشعب أحکامها ؛لتنوع أنواع المنادى ، ولهذا التنوع أثره في التابع الذي يکون نعتا ، أو عطفا ، أو بدلا ،أو توکيدا ، وهذا التنوع يترتب عليه اختلاف في الحکم، وهذا البحث يُعنى بکشف هذا التنوع ورصد الاختلاف والأحکام .جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201Subject "Waga" and its Formulas and Uses: Study and Revisionمادة (وَقـَى) صِيَغُها واستِعمالاتُها جمعٌ ودراسةٌ9359926378310.21608/bfda.2019.63783ARميمونة بنت أحمد الفوتاويالفوتاويأستاذ النحو والصرف المشارک - جامعة طيبةJournal Article20191204This research proceeds from a linguistic root to produce a study that expands morphological, phonemic and graphic by tracing the formulas that came out of the subject (Waqi), by collecting what is differentiated in the actual and nominal formulas of this material abstraction and addition, and the morphological changes, phonemic phenomena, and its purification of repetition, disagreement, with Access to features related to this material in terms of formulas and uses in contemporary Arabic, citing the words of the Noble Qur’an, the words of the Arabs, discussing the views of linguists and morphologists, and directing the differences in Qur’anic readings of some of these formulas back to books of dictionaries, language and morphology, and some books of interpretation. The readings, the parsing of the Qur’an, the extrapolation of some contemporary dictionaries, and examples of contemporary Arabic words to find out the continuity of the morphological formulas of this root, or the generation of new formulas, or contemporary linguistic uses. <br /> The research adhered to the descriptive approach based on induction in tracking (waqi) formulas, and studying the morphological changes and phonemic phenomena that they experience. <br /> One of the results of this research was the common use of the abstract form of (waqi), and the addition of the t in the subject (ifat’l) and what was carried on it, such as (piety and piety...), and you did not hear some of the additional formulas such as: (interact, activate), and for the permissibility of analogy on Through inflectional exercises, it is possible to generate grammatical forms (contact, isoqi...) and their nominal forms, as well as their duality, plural, diminutive, and relative to them. <br /> The research recommends tracing some of the morphological formulas and their uses, in order that they may help in generating correct Arabic words in formulation and construction, as they may dispense with the generator and the Arabizer, especially in terms and methods. هذا البحث ينطلق من جذر لغوي لإنتاج دراسة تتسع صرفاً وصوتاً ورسماً بتتبع الصيغ التي خرجت عن مادة (وقى)، بجمع ما تفرق في صيغ هذه المادة الفعلية والاسمية تجرداً وزيادة، وما يعتريها من تغييرات صرفية، وظواهر صوتية، وتصفيتها من التکرار، والخلاف، مع الوصول إلى ملامح مما يتصل قد بهذه المادة من صيغ واستعمالات في العربية المعاصرة، مع الاستشهاد بألفاظ القرآن الکريم، وکلام العرب، ومناقشة آراء اللغويين والصرفيين، وتوجيه ما ورد من اختلاف في القراءات القرآنية لبعض هذه الصيغ رجوعاً إلى کتب المعاجم واللغة والصرف، وبعض کتب التفسير والقراءات وإعراب القرآن، واستقراء بعض المعاجم المعاصرة، ونماذج من ألفاظ العربية المعاصرة للوقوف على استمرار الصيغ الصرفية لهذا الجذر، أو تولد صيغ جديدة، أو استعمالات لغوية معاصرة.<br /> والتزم البحث المنهج الوصفي معتمداً على الاستقراء في تتبع صيغ (وقى)، ودراسة ما يعتريها من تغييرات صرفية، وظواهر صوتية.<br /> وکان من نتائج هذا البحث شيوع استخدام الصيغة المجردة من ( وقى)، والمزيدة بالتاء في مادة (افتعل) وما حُمِل عليها، مثل (اتقى ويتقي...)، ولم تسمع بعض الصيغ المزيدة نحو:( تفاعل، واستفعل)، ولجواز القياس على المسموع من خلال التمرينات التصريفية فإنه يمکن توليد صيغ نحو (تواقى، استوقى...) وصيغها الاسمية، فضلا عن تثنيتها وجمعها وتصغيرها والنسبة إليها.<br /> ويوصي البحث بتتبع بعض الصيغ الصرفية واستعمالاتها لعلها تعين على توليد کلمات عربية صحيحة صياغة وبناء فقد تغني عن المولد والمعرب لاسيما في المصطلحات والأساليب. جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201Younis Bin Habib and his Grammatical Views in the Light a Statement of the Content of the Statemenيونس بن حبيب وآراؤه النحوية فـــي ضـــوء کتاب التصريح بمضمون التوضيح99310716378910.21608/bfda.2019.63789ARمحمد مصطفى المرسي الطيبالطيبأستاذ اللغويات المساعد في کلية اللغة العربية بالمنصورةJournal Article20191204Imam Yunus bin Habib is considered one of the scholars who founded the Basri school of thought, and they left a clear imprint in matters of grammar and language. <br />- Yunus bin Habib's influence extended to the Basra school, and his influence extended to the Kufic school, where some of its notables were taught by him, even the heads of its masters such as Al-Kisa'i and Al-Fara'. <br />- Yunus bin Habib, one of the distinguished, neutral scholars who revolve with the truth wherever it was, and he was not one of the fanatics of the visual school; Therefore, his views were often in agreement with the opinions of the owners of the Kufic school, to the extent that some of them considered him the true founder of the Kufic school, and others considered him the founder of the Baghdadi school. <br />Yunus bin Habib relied a lot on listening, and he put it in the forefront, but with that he did not neglect measurement, so he had multiple measurements, and he used to measure on one witness.- يُعـَدُّ الإمام يونس بن حبيب أحد الأعلام الذين أسسوا المذهب البصري، وترکوا بصمة واضحة في مسائل النحو واللغة.<br /> - امتد تأثير يونس بن حبيب في المدرسة البصرية، وتعدى تأثيره إلى المدرسة الکوفية، حيث تتلمذ على يديه بعض أعلامها، بل رؤوس أعلامها کالکسائي والفراء.<br /> - يونس بن حبيب أحد العلماء الأفذاذ المحايدين الذين يدورون مع الحقِّ حيث کان، ولم يکن من المتعصبين للمدرسة البصرية ؛ لذا جاءت آراؤه موافقة في کثير من الأحيان لآراء أصحاب المدرسة الکوفية، حتى اعتبره بعضهم المؤسس الحقيقي للمدرسة الکوفية، وبعض آخر عَدَّه مؤسس المدرسة البغدادية.<br /> - اعتمد يونس بن حبيب کثيرًا على السماع، وکان يضعه في الصدارة، لکنه مع ذلک لم يُغفل القياس، فکانت له أقيسة متعددة، وکان يقيس على الشاهد الواحد.جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201Image of Horse in the Hair of Abu Dawad Hands: Objective Technical Studyصورة الخيل في شعر أبي دواد الإيادي دراسة موضوعية فنية107511466379010.21608/bfda.2019.63790ARسـوسـن محـــمد بلـــتاجيبلتاجيالأستاذ المساعد بقسم الأدب والنقدJournal Article20191204The research deals with the image of horses according to one of the poets of the pre-Islamic era, who used many descriptions of horses, and the numbered among the glorified horse descriptions is (Abu Dawad al-Ayadi), whose poetry in describing horses reached nearly half of his poetic output. <br />The study revolved around the elucidation of the poetry and description of horses according to Abu Dawad from two aspects: <br />The first: the objective picture: the topics that necessitated the presence of the Persians in the poet were explained: (hunting, war, and pride). <br />Second: The artistic image of the horse in the poetry of Abu Dawad Al-Ayadi <br /> The picture varied and came as follows: First: the real photography. Second: graphic photography. <br />It includes the picture based on: 1- simile 2- metaphor 3- metonymy 4- color <br />It became clear through the poet's models the extent to which he is related - like other poets of his time - to the environment and its manifestations, and then employing them in drawing the sides of the picture. The study also showed that the poet's creativity in the image of his horse was precisely in choosing the pronunciation, and good performance in drawing the image.يتناول البحث صورة الخيل عند أحد شعراء العصر الجاهلي, المکثرين من وصف الخيل والمعدودين من وصاف الخيل المجيدين إنه ( أبو دواد الإيادي ) الذي بلغ شِعْره في وصف الخيل ما يقرب من نصف نتاجه الشِّعْري.<br /> وقد دارت الدراسة حول استجلاء شِعْر وصف الخيل عند أبي دواد من جانبين :<br /> <strong>أولهما</strong> : الصورة الموضوعية : وقد أوضحت فيها الموضوعات التي استدعت وجود الفرس عند الشاعر وهى : (الصيد, والحرب, والفخر)<br /> <strong>ثانيهما</strong><strong> : </strong>الصورة الفنية للخيل في شِعْر أبي دواد الإيادي<br /> وقد تنوعت الصورة فجاءت على النحو التالي : أولاً: التصوير الحقيقي. ثانيا: التصوير البياني.<br /> <strong>ويشمل الصورة القائمة على</strong> : 1ـ التشبيه 2ـ الاستعارة 3ـ الکناية 4ـ اللون<br /> وقد اتضح من خلال نماذج الشاعر مدى ارتباطه ــــ کغيره من شعراء عصره ــــ بالبيئة ومظاهرها, ومن ثم توظيفها في رسم جنبات الصورة. وکذلک بينت الدراسة أن إبداع الشاعر في صورة خيله إنما کانت بالدقة في اختيار اللفظ, وحسن الأداء في رسم الصورة.جامعة الأزهر (فرع الأسکندرية)، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبناتمجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية2812-567335620191201The Criteria of Contemporary Purity "Fineness" and its Impact on the Nisab "the Minimum Amount that a Muslim must have before Being Obliged to Zakat" of Gold and Selling it by its Similar Typeمعايير النقاوة المعاصرة وأثرها في نصاب الذهب وبيعه بجنسه بحث مقارن114911966379210.21608/bfda.2019.63792ARعبدالله بن سعيد بن عبدالله آل ناصرآل ناصرعضو هيئة التدريس بکلية الشريعة واصول الدين – قسم الفقه - جامعة الملک خالد - المملکة العربية السعوديةJournal Article20191205It consists of an introduction, a preface, three sections, and a conclusion. <br />The introduction includes the importance of the topic, its objectives, reasons for choosing it, previous studies, research method, and research plan. And the preface: In explaining the reality of the quorum, gold, and contemporary standards of purity <br />The first topic: the amount of the nisab for pure gold and its value in contemporary scales. <br /> The second topic: the amount of the nisab for impure gold. <br />The third topic: Selling gold to each other with purity standards <br />The conclusion includes the most important results, recommendations, bibliography and topics index. <br />It came to the following results: <br />1- Contemporary gold standards are divided according to their purity into many sections. <br />2- Each criterion has a nisab specified in grams. <br />3- Prohibition of selling deceitful, small gold with pure and differential. <br />4- It is permissible to sell fraudulent one to another if they are equal in cheating, then it is permissible to sell gold for the same if it is equal in purity, then he sells 22 karat with 22 karat without differentiation, and this is what is said in the rest of the standards. <br />5- It is obligatory to remove what adorns gold from the cloves and precious gems when weighing. To other consequences.يتکون من مقدمة وتمهيد وثلاثة مباحث وخاتمة.<br />فالمقدمـــة تشمل أهمية الموضوع، وأهدافه، وأسباب اختياره، والدراسات السابقة، ومنهج البحث، وخطة البحث. والتمهيـــد: في بيان حقيقة النصاب والذهب وعايير النقاوة المعاصرة <br />المبحث الأول: مقدار نصاب الذهب النقي وقدره بالموازين المعاصرة.<br /> المبحث الثاني: مقدار نصاب الذهب غير النقي.<br />المبحث الثالث: بيع الذهب الذهب بعضه ببعض بمعايير النقاوة<br />الخاتمة وتشمل أهم النتائج والتوصيات وفهرس المراجع وفهرس الموضوعات.<br />وقد خلصت الى النتائج التالية:<br />1- معايير الذهب المعاصرة مقسمة بحسب نقاوتها إلى أقسام عديدة.<br />2- وان لکل معيار نصاب محدد بالغرام.<br />3- تحريم بيع الذهب المغشوش غشاً يسيراً بالخالص متفاضلاً فلا بياع الذهب الأقل نقاوة بالاعلى نقاوة<br />4- جواز بيع المغشوش بعضه ببعض إذا تساويا في الغش , فيجوز بيع الذهب بمثله إذا کان يساويه في النقاوة فيبيع عيار 22 بعيار 22 من غير تفاضل وکذا يقال في بقية المقاييس.<br />5- يجب إزالة ما يزين به الذهب من الفصوص والجواهر الثمينة حال الوزن.إلى غير ذلک من النتائج.