تحاول هذه الدراسة أن تکشف لنا العلاقة بين الفونيمات الثانوية و النداء ، و دور علماء العربية القدماء الذين لم يغفلوا عن الإشارة إلى الفونيمات الثانوية وعلاقتها بالنداء، إذ نجدهم يذکرون بعض المصطلحات المتضمنة لمفهوم الفونيمات الثانوية في هذا المقام، کالنبر، والنغم، والنغمة، واللحن، والترنم التي تدور في معناها حول مصطلح التنغيم عند المحدثين، و يربط سيبويه وغيره بينها وبين المراد من النداء، ويبين أنّ الغرض من حروف النداء امتداد الصوت وتنبيه المدعو، وتتجلّى العلاقة بين النداء والفونيمات الثانوية في جوانب مختلفة من أسلوب النداء وذلک من خلال دراسة بعض قضايا النداء، مثل: حذف أدوات النداء، وحذف المنادى، وغير ذلک، وتخلص الدراسة إلى أنّ الفونيمات الثانوية قد سدّت مسدّ أدوات النداء، وأن النداء قد تحقق في هذا الترکيب بالاعتماد على الفونيمات الثانوية بدلا من أدوات النداء، وهذه العلاقة التي نلمسها بين حذف أداة النداء، والفونيمات الثانوية نلحظها کذلک في الحالات التي يحذف فيها المنادَى .
Phonemes secondary role in the style of the appealThis study attempts to reveal the relationship between the call and secondary phonemes, and the role of the ancient Arab scholars who did not lose sight of the reference to the secondary phonemes and their relationship to the appeal. As they recall some of the terms included the concept of secondary phonemes, Kalender, melody, tone, and singing ,wihch revolves in its meaning on the term toning as modernists. Sibuyeh for example linked between the secondary phonemes and meaning of the appeal. He shows that the purpose of calling letters along the sound and alerting the listeners and reflects the relationship between the call and secondary phonemes in diffrerent aspects of the method of appeal, though the study of some appeal issuse, such as Delete Tools appeal, delete advocated, and so on The study concludes that the phonemes secondary has blocked occlusive Tools appeal, has been achieved in this installation based on secondary phonemes instead of Tools appeal And relationship that are evident between delete Tool appeal and phonemes as we
الملخص باللغة العربية المقامات النظرية.. قراءة في التلقي الداخلي هذه دراسة تطبيقية نقدية لنظرية التلقي، اشتغلت في حقل السرد الإبداعي لمقامات يمانية، تُنسب لصاحبها أبي بکر بن محسن بن عبد الله باعبود الحضرمي، وقد أبدعها في القرن الثاني عشر للهجرة عام 1128هـ. قدَّمت الدراسة قراءة نظرية للتلقي، تناولت فيها أصولها المعرفية، وأهمّ مرتکزاتها في مدرسة "کونستانس الألمانية" لرائديها ياوس وآيزر، وقد وظَّفت أبعادا ثلاثة رئيسة منها أسقطتها على نص المقامات وهي: - القراءة الجوالة، ودورها في فهم التلقي المرکزي. - مستويات القراءة، بين بعدي التلقي الأبستمولوجي، والآخر الحدسي الانفعالي. - المسافة الجمالية، وذلک في إطار التعرف بالبطل، وخطاب الحيلة الذي أنتجه. وقد تعاضدت هذه الأبعاد الثلاثة لتکشف أنساقا مجتمعية هي في عرف النقد الثقافي ذات ظاهر جمالي، ومستتر قبيح، ولعلّ کشف هذه الأنساق والتعريف بها کان غاية الکاتب من هذه المقامات. خُتم البحث بتکثيف، قدّم إضاءات لأبرز النتائج التي وصل إليها. Abstract Al-Maqamat An-Nazhariyah: A Reading in the Internal reception This is an applied critical study of the reception theory, searching into the creative narration in " Maqamat Yamania" ascribed to Abi Bakr Bin Muhsen Bin Abdullah Ba'abboud Al Hadhrami in 1128 H. The study introduced an outline of the reception theory, discussing its epistemological fundamentals and main foundations in the German school of Konstanz pioneered by Jauss and Iser. Three dimensions of the reception theory were functionalized and applied to the text of maqamat: - The wandering reading and its role in understanding the central reception.
Abstract Al-Maqamat An-Nazhariyah: A Reading in the Internal reception This is an applied critical study of the reception theory, searching into the creative narration in " Maqamat Yamania" ascribed to Abi Bakr Bin Muhsen Bin Abdullah Ba'abboud Al Hadhrami in 1128 H.The study introduced an outline of the reception theory, discussing its epistemological fundamentals and main foundations in the German school of Konstanz pioneered by Jauss and Iser.Three dimensions of the reception theory were functionalized and applied to the text of maqamat:- The wandering reading and its role in understanding the central reception.