يعود الاهتمام بالتفسير الموضوعي للقرآن الکريم إلى حقبة الستينيات منذ کتب فيه السيد الکومي ثم السيد محمد باقر الصدر رحمهما الله، وقد تتالت الکتابات على هذا النهج خلال الأربعين سنة التالية بما وسع قضاياه وطور منهجه، وأثرى اتجاهاته. فکتب فيه کثير من الباحثين والعلماء والدعاة والأساتذة الکبار، من أمثال عبد الستار فتح الله سعيد، ومحمد عبد الله دراز، ومحمد الغزالي، ومصطفى مسلم وغيرهم.. ومن خلال کتاباتهم التي قارب تراکمها نصف قرن من الزمان، بات ممکنا تقويم هذه الجهود والاطلاع على الاتجاهات المختلفة التي خاضت هذا المعترک، وکذا معرفة النتائج والثمرات التي تمخضت عن هذه المسيرة العلمية التجديدية المبارکة في مجال التفسير وعلوم القرآن. وهذه الدراسة تصب في منحى الکشف عن اتجاهات التعريف والتصور للتفسير الموضوعي التي تراوحت بين الجمع والترجيح وبين المأثور والرأي، وکذا بيان فوائده، من مثل: قدرته على حجاج المخالفين ورد شبهاتهم، واتساق منهجه مع طبيعة القرآن الهدائية، وقدرته على بناء التصورات الکلية وتقديم البدائل الثقافية، والإسهام في بناء المعرفة والانفتاح على العلوم، وإظهار هيمنه القرآن على معارف البشر، وکشف أوجه جديدة لإعجاز القرآن، وغير ذلک مما هو مفصل في ثنايا هذا البحث .
Interest in the objective interpretation of the Noble Qur’an dates back to the sixties, since it was written by Sayyid al-Kawmi and then Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr, may God have mercy on them, and the writings followed this approach during the following forty years, which expanded its issues, developed its approach, and enriched its trends. So many great researchers, scholars, preachers and professors wrote about it, such as Abd al-Sattar Fathallah Saeed, Muhammad Abdullah Draz, Muhammad al-Ghazali, Mustafa Muslim and others... Through their writings, which have been cumulative for nearly half a century, it has become possible to evaluate these efforts and see trends. The various types of struggle that fought this battle, as well as knowledge of the results and fruits that resulted from this blessed, innovative scientific process in the field of interpretation and the sciences of the Qur’an. This study aims to reveal the trends of definition and perception of objective interpretation, which ranged between combination and weighting, between the adage and the opinion, as well as the statement of its benefits, such as: its ability to refute the pilgrims and the refutation of their suspicions, the consistency of its approach with the guiding nature of the Qur’an, and its ability to build holistic perceptions and present cultural alternatives. Contributing to building knowledge, opening up to sciences, demonstrating the dominance of the Qur’an over human knowledge, revealing new aspects of the miracle of the Qur’an, and other things that are detailed in this research.